Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten college B&W

dinsdag 26 april 2022

16:00 - 17:00

Agendapunten

  1. 1

    Kernboodschap:
    De vier gemeenten die betrokken zijn bij Park Lingezegen kunnen elk jaar hun zienswijze geven over de jaarrekening en begroting van het park. De concept-zienswijze stuurt het college naar de raad. Het fysieke beheer van het park verloopt naar wens. In 2023 is het doorontwikkelen van het gastheerschap een belangrijk thema voor het park. De parkorganisatie wil haar identiteit in 2022 verder versterken en zich ontwikkelen tot een herkenbaar ‘merk’ Park Lingezegen. Ook gaat men bouwen aan een sterk, betrokken en actief netwerk en haakt men aan bij de duurzaamheids- en energieopgaven.

  2. 3

    Kernboodschap:
    Sinds 1 januari 2022 kennen we de subsidieregeling ‘preventie huiselijk geweld en kindermishandeling’. Met deze regeling subsidiëren en faciliteren we activiteiten voor preventie van huiselijk geweld en kindermishandeling in de regio Arnhem – Achterhoek. De regeling heeft een jaarlijkse aanvraag- en beslistermijn. Geïnteresseerde partijen moeten voor 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar de subsidieaanvraag indienen. Daarvoor met de regeling worden aangepast.

  3. 6.a

    Kernboodschap:
    Amusementsorkest DWS uit Malburgen kan niet op de huidige locatie blijven vanwege gebiedsontwikkeling door Volkshuisvesting in de Veerpolderstraat. De wens is wel om DWS te behouden voor de wijk omdat het orkest een sterke binding heeft met de wijk, muziekeducatie verzorgt en (onder andere) kansengelijkheid positief beïnvloedt. Er is een haalbaarheidsscan uitgevoerd naar mogelijke huisvesting in de Vissenbuurt in Malburgen. Drie scenario’s zijn onderzocht. De voorkeur gaat uit naar uitbreiding van MFC de Malburcht, zodat DWS wel een eigen ruimte heeft, maar er ook kruisbestuiving kan plaatsvinden met andere activiteiten. Dat versterkt ook de buurthuisfunctie van de Malburcht. Op dit moment is er nog geen geld beschikbaar voor uitbreiding/verbouw van de Malburcht voor DWS. Onder andere daarvoor is verder onderzoek nodig. De verwachting is dat er eind 2022 een raadsvoorstel ligt op basis van de uitkomsten van dat onderzoek.

  4. 6.b

    Kernboodschap:
    Het bestuur van De Connectie legt met de Jaarstukken 2021 en de 1e Bestuursrapportage 2022 verantwoording af aan de gemeenteraden over het gevoerde beleid. Nog niet alle incidenteel bekostigde activiteiten in 2021 volledig zijn afgerond. Er is besloten om deze middelen voor hetzelfde doel, namelijk informatieveilig, beschikbaar te houden opdat de activiteiten in 2022 voortgang vinden. Arnhem constateert dat De Connectie een beperkt positief resultaat presenteert over 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarstukken 2021 van De Connectie.
    2.  Kennis te nemen van de 1e Bestuursrapportage 2022.
    3. De raad voor te stellen bijgaande zienswijze betreffende de 1e Bestuursrapportage 2022 van De Connectie in te dienen.
  5. 6.c

    Kernboodschap:
    Het college heeft bureau Mark Schoots gevraagd het evenement De Grote Schijn te evalueren. Daarbij zijn alle reacties en bezwaren meegenomen en is met de interne en externe betrokkenen en belanghebbenden gesproken. Conclusie is onder andere dat het evenement in de uitvoering en waardering door het publiek succesvol was. De vergunningverlening was binnen de wettelijke termijnen, maar wel laat. Voor dit proces is een stevigere regie nodig. Ook de communicatie met de buurt verdient meer aandacht. Schade aan flora en fauna in het park is niet geconstateerd. Wel was er schade aan de onverharde paden. Op basis van de evaluatie is het advies om De Grote Schijn niet meer in Park Zypendaal te organiseren omdat daar te weinig (half)verharde paden zijn. Het college neemt deze aanbeveling over en gaat onderzoeken of de Grote Schijn opnieuw in Arnhem georganiseerd kan worden, welke locaties geschikt zijn en onder welke voorwaarden dat dan kan.

  6. 6.d

    Kernboodschap:
    Als regulier onderdeel van de beleidscyclus 2022 is een eerste tussenrapportage (Turap-1 2022) opgesteld. De Turap-1 2022 bevat informatie over de verwachte majeure financiële afwijkingen over het jaar 2022. In de Turap1 2022 is rekening gehouden met de ontwikkelingen die zich mede op basis van het eerste kwartaal aftekenen en die leiden tot afwijkingen in de begroting. Hierbij is een splitsing aangebracht in afwijkingen met een incidenteel en afwijkingen met een structureel karakter.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgaande Turap-1 2022 vast te stellen
    2. Turap-1 2022 met bijgevoegde begrotingswijziging ter vaststelling aan de raad voor te leggen
  7. 6.e

    Kernboodschap:
    Het bestuur van De Connectie rapporteert twee keer per jaar over de voortgang van de uitvoering van de begroting en de te verwachten ontwikkelingen voor het desbetreffende jaar door middel van de 1e Bestuursrapportage 2022. Daarnaast legt De Connectie met de Jaarstukken 2021 verantwoording af over het gevoerde beleid.

  8. 6.f

    Kernboodschap:
    In november 2020 nam de gemeenteraad de motie 'Voorkomen stadsvernieuwing 4.0' aan, waarin het college werd gevraagd te voorkomen dat wijken en buurten (verder) afglijden. Om op tijd negatieve veranderingen in een buurt te signaleren is nu een instrument voor ‘Gebiedsanalyse’ ontwikkeld, de ‘tooling’. Daarvoor is eerst, via literatuuronderzoek, geïnventariseerd welke factoren kunnen leiden tot verandering in de buurt. De conclusies zijn gelegd naast gegevens binnen de gemeente die kwantitatief meetbaar zijn. Op die manier zijn de indicatoren voor de tooling ontwikkeld. Resultaat is een taartdiagram waarin de voor- of achteruitgang op verschillende (deel)gebieden in één oogopslag te zien is. Het gaat hierbij zowel over fysieke als over sociale aspecten. Opvallende ontwikkelingen bespreekt het college altijd met de bewoners en de wijkprofessionals in de wijken, om daarna eventueel acties te ondernemen.