- Agenda documenten
Agendapunten
-
2
Kernboodschap:
De VNG heeft een Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) opgesteld om samenwerking tussen gemeenten makkelijker te maken. Afspraak in die norm is dat alle gemeenteraden een Regiovisie Samenwerking en Opdrachtgeverschap vaststellen waarin staat hoe de samenwerking en het opdrachtgeverschap in de regio zijn georganiseerd, gericht op het zo efficiënt mogelijk inzetten van tijd en geld. Met een sterke samenwerking kan bijvoorbeeld Jeugdzorg verbeterd worden, waarbij tegelijkertijd aanbieders minder last hebben van bureaucratie. Een sterke regionale samenwerking is ook nodig voor de vele ontwikkelingen die spelen bij Beschermd Wonen en Jeugd binnen de strakke financiële kaders (Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming, Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, Hervormingsagenda). Overigens wordt op dit moment landelijk de ‘Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen’ voorbereid. Ook deze wet gaat over het versterken van opdrachtgeverschap van gemeenten door regionale samenwerking en kan mogelijk van invloed zijn op de visie zoals die er nu ligt.Bijlagen
-
3
Kernboodschap:
Het college informeert de raad over de stand van zaken met betrekking tot RTV Arnhem. RTV Arnhem heeft op 6 oktober 2021 de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang van zijn professionalisering, door het toezenden van een tussentijdse verantwoording. Op basis van de rapportage kan geconcludeerd worden dat er een professionaliseringsslag gaande is. Vooruitlopend op een mogelijke structurele oplossing heeft het college besloten, om net zoals in 2021 ook in 2022 €100.000 extra beschikbaar te stellen, vanuit de rijksmiddelen die de gemeente heeft ontvangen om de culturele sector in coronatijd te ondersteunen.Bijlagen
-
4
Kernboodschap:
Sinds 1 januari 2021 geldt de gewijzigde Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening. Vastelasten-partners zijn verplicht om signalen uit te wisselen over betalingsachterstand en de gemeente moet al bij een enkelvoudige betalingsachterstand van een gesprek aanbieden over hulp bij eventuele geldzorgen. Arnhem hanteert daarbij een aanpak die is gebaseerd op de bestaande Vroeg Eropaf-aanpak: Welzijnsorganisatie Rijnstad blijft de huisbezoeken uitvoeren bij meervoudige betalingsachterstanden of een enkelvoudige achterstanden, groter dan 500 euro. Inwoners met een enkelvoudige betalingsachterstand tussen de 200 en 500 euro worden gebeld. Inwoners met een betalingsachterstand onder de 200 euro ontvangen een e-mail of een brief. De gemeente ontvangt maandelijks rond de 600 signalen van enkelvoudige betalingsachterstand. Dat is te veel voor huisbezoeken. Met een combinatie van huisbezoeken, telefonisch contact en het sturen van brieven worden toch veel inwoners bereikt, op de wijze die het best past bij de betalingsachterstand. Deze werkwijze is per 1 januari 2022 ingegaan. Verder sluit Arnhem aan bij drie experimenten met de Belastingdienst, het UWV en hypotheekverstrekkers om te onderzoeken betalingsachterstanden bij deze crediteuren een nieuwe groep inwoners met problematische schulden in beeld brengt bij de gemeente.Bijlagen
-
5
Kernboodschap:
De gemeente Arnhem heeft meegedaan aan het landelijk actieprogramma dak- en thuisloze jongeren 2019-2021 van het ministerie van VWS. Het aantal dakloze jongeren is gedaald. Ook stroomt 80% van de dakloze jongeren binnen 3 maanden weer uit de opvang. In het kader van het actieplan heeft Arnhem bovendien samen met het Jonahuis een prijs gekregen voor de beste toegang tot jongerenopvang. De resultaten van het actieprogramma zijn positief te noemen en conform de doelstelling, al vindt het college elke dakloze jongere er een teveel. Arnhem had in 2019 naar schatting 200 dakloze jongeren. In 2020 waren dit er 131. Voor 2021 wordt een soortgelijk aantal verwacht. Door de centrale toegang voor dak- en thuislozen heeft Arnhem de jongeren beter in beeld en kan sneller een woonoplossing worden gevonden. Tegelijkertijd wordt dat weer bemoeilijkt door de wooncrisis. Het succes van het actieplan is vooral te danken aan betere verbinding tussen onder andere jeugdhulp, schuldhulp, onderwijs, werk en inkomen, maatschappelijke opvang, wonen. Ook goede informatievoorziening, zoals de Kwikstart app voor jongeren die 18 worden is van belang voor deze kwetsbare groep. Het college wil de Arnhemse aanpak vanaf 2022 voortzetten.Bijlagen
-
7
Kernboodschap:
Op 26 november 2019 stelde het college het Algemeen Mandaat-, Volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020 vast. Sindsdien is er op twee terreinen nieuwe wetgeving opgesteld die bevoegdheden inhouden voor het college en de burgemeester. Met het vast stellen van het Tweede wijzigingsbesluit worden deze opgenomen in het mandaatbesluit. Daarnaast kan het wijzigingsbesluit gebruikt worden om een aantal kleine wijzigingen door te voeren. Het wijzigingsbesluit is nodig om de werkzaamheden binnen de gemeentelijke organisatie uit te kunnen voeren.Bijlagen
-
8
Bijlagen
-
9
Bijlagen
-
10
Bijlagen
-
13.a
Kernboodschap:
Door de gevolgen van corona heeft het Watermuseum een exploitatieverlies gerealiseerd over 2020 en voor 2021 wordt er wederom een exploitatieverlies verwacht. De continuïteit van het museum is hierdoor onder druk komen te staan. Het college vraagt de gemeenteraad in te stemmen met het ondersteunen van het Watermuseum door middel van een huurkorting en een incidentele subsidie.Bijlagen
-
13.b
Kernboodschap:
De sport padel is bezig met een sterke opmars. Ook in de regio Arnhem is er vraag naar meer padelbanen. De vraag naar padel is vele malen groter dan het aanbod. Gezien de ambitie van het college om zoveel mogelijk Arnhemmers aan het bewegen te krijgen is het passend om verenigingen te ondersteunen bij het gefaseerd realiseren van ongeveer 10 padelbanen in 2022.Bijlagen
-
13.c
Kernboodschap:
De Koepelgevangenis heeft in 2015 zijn functie van gevangenis verloren en is door het Rijksvastgoedbedrijf verkocht aan Nest Ontwikkeling en vervolgens aan EHM Group. Bij deze verkoop is er ruimte gecreëerd voor de transformatie van het gebouwencomplex tot een nieuw stedelijk gebied. EHM Group ziet mogelijkheden om de monumentale gebouwen een nieuwe hotelfunctie te geven. Hiervoor is in samenwerking met andere partijen, waaronder gemeente Arnhem, een masterplan opgesteld. Het masterplan geeft richting aan de transformatie en zal als basis dienen voor de verdere uitwerkingen.Bijlagen
-
13.d
Kernboodschap:
Het college informeert de gemeenteraad over de uitvoering van de motie ‘Inclusie in relatie tot autisme binnen de gemeentelijke organisatie’. De Nederlandse Inclusiviteitsmonitor (NIM) is uitgevoerd als graadmeter. Er is een onderzoek afgerond naar de eventuele behoefte en gewenste vorm van autisme ambassadeurschap. Er is gekeken naar voorbeelden van andere organisaties, er zijn interviews met medewerkers afgelegd en er zijn twee bijeenkomsten georganiseerd naar aanleiding van een oproep op intranet om mee te denken over een inclusieve organisatie.Bijlagen
-
13.e
Kernboodschap:
Onderwijshuisvesting is een wettelijke taak van de gemeente. Het college maakt met dit voorstel inzichtelijk welke investeringen noodzakelijk zijn in de huisvesting van het Arnhemse voortgezet onderwijs (VO). Voor huisvesting van het voortgezet onderwijs (VO) in Arnhem is al jaren geen budget gereserveerd. Veel van de gebouwen zijn in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw gebouwd, de meesten voldoen niet meer aan de eisen op het gebied van duurzaamheid, flexibiliteit en multifunctionaliteit. Het college heeft de staat van alle twaalf VO-scholen in kaart gebracht om te weten wat er nodig is aan investeringen en op welke termijn.Bijlagen
-
13.f
Kernboodschap:
Er is (landelijk) een grote behoefte aan islamitisch begraven omdat er weinig Islamitische begraafplaatsen beschikbaar zijn. In Arnhem zijn initiatiefnemers bezig met het realiseren van een Islamitische (natuur)begraafplaats ten noorden van Arnhem (locatie Kadastraal Arnhem, ter hoogte van de splitsing van de A12 naar de A50 nabij knooppunt Waterberg). In opdracht van de initiatiefnemers is door Idverde Advies het document ‘Visie en inpassing Islamitische begraafplaats Arnhem’ opgesteld. Het doel is om het terrein natuurlijk in te richten en in de loop van de jaren gedeeltes terug te geven aan de natuur. Dit draagt bij aan de natuurontwikkeling, biodiversiteit en het klimaat.Bijlagen
-
13.g
Kernboodschap:
Het college heeft de afvalkoers voor 2022 tot 2026 naar de gemeenteraad gestuurd. Doel en ambitie van deze koers liggen grotendeels besloten in de titel: Arnhem Schoner. Naast het verminderen van het aantal hotspots, bijplaatsingen en de hoeveelheid zwerfafval, koerst het college op het verlagen van de hoeveelheid restafval van huishoudens en op het verbeteren van de kwaliteit van het gescheiden ingezamelde afval. Dat gebeurt enerzijds door het optimaliseren van het huidige inzamelsysteem en anderzijds door het veel meer betrekken van inwoners, bedrijven, scholen en maatschappelijke organisaties. Het college richt zich sterk op het vergroten van ieders bewustwording van de noodzaak van afvalscheiding en van de noodzaak van het schoonhouden van de leefomgeving.Bijlagen
-
13.h
Kernboodschap:
Inwoners die het niet eens zijn met een besluit van de gemeente, kunnen daar in veel gevallen bezwaar tegen maken. Voor de behandeling van de bezwaarschriften is een algemene bezwaarschriftencommissie ingesteld die in een jaarverslag verantwoording aflegt over haar werkzaamheden. Als gevolg van corona moesten er voor het horen van bezwaarmakers weliswaar andere oplossingen worden gevonden, het heeft niet geleid tot achterstanden in de afhandeling van bezwaarschriften of klachten. Bij de afhandeling van bezwaren en klachten staat het perspectief van de betrokkene altijd voor op. Daarom wordt tegenwoordig als een bezwaar niet gegrond wordt geacht altijd persoonlijk contact gelegd en wordt gekeken of er op een of andere manier tegemoet kan worden gekomen aan de bezwaarmaker of wordt zo goed mogelijk uitgelegd waarom het besluit genomen is. In 2020 zijn er zo’n 1250 bezwaren en klachten ingediend en afgehandeld.Bijlagen
-
13.i
Kernboodschap:
Tijdens de politieke avond van 7 juli 2021 is de visie ‘Circulaire Economie Arnhem’ en het bijbehorende plan van aanpak vastgesteld. Het bijbehorende uitvoeringsprogramma laat zien hoe gemeente Arnhem de komende twee jaar aan de slag gaat met het dichterbij brengen van een circulaire economie.Bijlagen
-
13.j
Kernboodschap:
In, en aan de buitenzijde van, gemeentelijke gebouwen bevinden zich al jaren camera’s gericht op intern, privaat, cameratoezicht en niet om cameratoezicht in de stad. De interne cameratoezicht is noodzakelijk voor bescherming van de veiligheid van onder andere bezoekers, medewerkers en (gemeentelijke) eigendommen. Om het gebruik van cameratoezicht AVG-bestendig te maken, is het ‘Protocol AVG-bestendig intern cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Gemeente Arnhem 2021 opgesteld. Dit protocol dient ter vervanging van de oude regeling en geeft een beschrijving van taken en verantwoordelijkheden inzake het cameratoezicht, met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van aanwezigen in en rondom de gebouwen.Bijlagen
-
13.k
Kernboodschap:
Iedereen moet in Arnhem veilig en gezond kunnen wonen. Schimmel, vocht en tocht kunnen van invloed zijn op de gezondheid van bewoners. De gemeenteraad heeft uitgesproken dat de aanpak van vocht en schimmel in huizen prioriteit heeft. Vocht- en schimmelproblemen moeten worden aangepakt door samen te werken met eigenaar-bewoners, corporaties en particuliere verhuurders. In de raadsbrief beschrijven we de gemeentelijke aanpak om vocht- en schimmelproblemen aan te pakken en de manier waarop we daar met de diverse stakeholders in samenwerken.Bijlagen
-
13.l
Kernboodschap:
Ondermijnende criminaliteit is een ernstige dreiging die de laatste jaren in toenemende mate zichtbaar wordt in onze samenleving door de vaak verwoestende effecten die het teweeg brengt aan bedrijven, in buurten en op onze rechtsstaat. Ook in Arnhem vormt ondermijnende criminaliteit een serieuze bedreiging. Een bedreiging die vraagt om een gestructureerde en langdurige aanpak. Het plan van aanpak dat het college heeft opgesteld beschrijft op welke vlakken de aanpak verbetering en intensivering behoeft.Bijlagen