- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Kernboodschap:
In het bestemmingsplan 'Chw Cobercokwartier', door de gemeenteraad op 19 januari 2022 vastgesteld, stond een fout over de geluidbelasting. Die fout wordt nu met het bestemmingsplan 'Chw Cobercokwartier 2022' hersteld en heeft geen gevolgen voor de akoestische belasting. Het nieuwe ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 17 mei zes weken ter inzage gelegen. Er zijn tijdens deze periode geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan kan ongewijzigd worden vastgesteld. Het bestemmingsplan maakt de herontwikkeling van het voormalige Cobercoterrein mogelijk naar een nieuw hoogstedelijk stadsdeel in en rondom de gerenoveerde melkfabriek.Bijlagen
-
2
Kernboodschap:
Voor de ontwikkeling van Kloosterstraat e.o. heeft de gemeenteraad op 16 februari 2022 het voorkeursrecht bekrachtigd op grond van artikel 5 Wet voorkeursrecht gemeenten. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift ingediend namens stichting Zorgwonen Bronbeek. De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie van de gemeente Arnhem heeft zich hier over gebogen en vervolgens advies uitgebracht. De raad wordt voorgesteld het advies te volgen om het bezwaarschrift tegen het voorkeursrecht deels niet ontvankelijk en deels ongegrond te verklaren. Daarmee blijft het besluit in stand.Bijlagen
-
5
Kernboodschap:
Tijdens het raadsdebat van 29 juni 2022, over openbaar maken rechtmatigheidsonderzoeken heeft de wethouder toegezegd een aantal vragen schriftelijk te beantwoorden. Onder andere over het mogelijk verminderen van het aantal gecontracteerde zorgaanbieders. Dat zijn er nu 316. Dit aantal loopt terug, omdat de gemeente het contract beëindigt met aanbieders die gedurende 1 jaar geen zorg hebben verleend aan Arnhemse inwoners. Het streven is om meer wijkgericht te gaan werken met een beperkt aantal samenwerkende aanbieders en partners in de wijk. Dit staat in de Visie Sociaal Domein die de raad heeft aangenomen. Daarnaast waren er vragen over de Quick scan rechtmatigheid. Deze wordt op dit moment wordt uitgetest bij 10 aanbieders. In twee gevallen besloten een uitgebreider onderzoek in te stellen.Bijlagen
-
7
Kernboodschap:
De gemeente Arnhem is aangewezen als coördinerende gemeente voor de transitie van het vastgoed voor de open driemilieusvoorzieningen Jeugdzorg in Gelderland. Via een specifieke uitkering van het Rijk is een bedrag van € 11,2 miljoen ontvangen om te investeren in de vastgoedtransitie van vijf aanbieders met deze open voorzieningen. Doel van de transitie is het komen tot meer kleinschalige woonvormen. Voor heel Gelderland heeft Arnhem een budget ontvangen voor 5 organisaties. Deze organisaties kunnen aan het einde van dit jaar een subsidieaanvraag doen. De subsidieaanvraag moet onderbouwd worden met een strategisch vastgoedplan per aanbieder. Deze aanvragen worden ook getoetst aan het bovenregionaal plan voor de open driemilieusvoorzieningen. Dit plan ligt nu voor ter vaststelling en moet vóór 15 juli 2022 bij VWS worden ingediend.Bijlagen
-
8
Kernboodschap:
Om gemeentelijke belastingen te mogen heffen en invorderen’, moet het college personen aanwijzen voor enkele specifieke functies. De laatste aanwijzingsbesluiten dateren van juli 2017 toen De Connectie van start ging. Deze besluiten moeten geactualiseerd worden vanwege een aantal redenen. De uitvoerende afdeling bij De Connectie is van naam verandert, er is een andere de heffings- en invorderingsambtenaar, de marktgelden zijn vervallen, er is aanwijzing op (gewijzigde) functies nodig in plaats van op naam, de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is in werking getreden en waarschijnlijk wordt de belasting Bedrijven investeringszone ingevoerd.Bijlagen
-
11
Kernboodschap:
Tijdens de Politieke Avond op woensdag 15 juni is een toezegging gedaan om de raad met een raadsbrief te informeren over de wijze waarop het college de bijverdienpremie gaat invoeren. Met de raadsbrief ‘proces invoering bijverdienpremie’ wordt deze toezegging nagekomen. In de raadsbrief staat meer over de achtergrond en het proces van de bijverdienpremie.Bijlagen
-
12
Kernboodschap:
De stadsadvocaat heeft naar aanleiding van een bezwaar tegen één onze bestemmingsplannen gekeken naar de verwijzing vanuit het bestemmingsplan naar de beleidsregels parkeren. Hij heeft hierbij een procesrisico geconstateerd. We verwijzen in de regels van bestemmingsplannen naar de beleidsregels parkeren van de gemeente Arnhem. Dit zijn nog de oude beleidsregels die ook werden gebruikt toen het parkeren nog via de gemeentelijke bouwverordening werd geregeld. Dit wordt nu opgelost door de beleidsregels opnieuw laten vaststellen en hierbij alleen de naam van de beleidsregels en de verwijzingen naar de beleidsregels aan te passen. Inhoudelijk verandert er (nu) niets.Bijlagen
-
13
Bijlagen
-
14
Bijlagen
-
17.a
Kernboodschap:
De Stichting Islamitisch Begraven Nederland en Islamitische Begraafplaatsen BV willen ten noorden van Arnhem een islamitische (natuur)begraafplaats aanleggen ter hoogte van de aansluiting van de A12 op de A50 en ten zuidoosten van het Postillion hotel. In december 2021 heeft het college de raad hierover geïnformeerd. Om de komst te realiseren wordt nu het ontwerpbestemmingsplan vrijgegeven.Bijlagen
-
17.b
Kernboodschap:
Om te voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit ingaan of hier verder in afglijden zet dit kabinet in op preventie. Dit doet het kabinet met 82 miljoen euro structureel voor de preventieve aanpak van ondermijning. Aanvullend daaraan zijn met het Coalitieakkoord middelen vrijgemaakt voor de preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit. Arnhem behoort met Arnhem-Oost tot de eerste selectie van gemeenten die aanspraak kan maken op een deel van de middelen. Daarvoor dienen we een plan van aanpak ‘Preventie met gezag in Arnhem-Oost in’. De raad wordt hierover geïnformeerd met de raadsbrief ‘Subsidieaanvraag plan van aanpak Preventie met gezag’.Bijlagen
-
17.c
Bijlagen
-
17.d
Kernboodschap:
Het college van burgemeester en wethouders heeft over het jaar 2021 verantwoording afgelegd over de stand van zaken op het gebied van informatieveiligheid binnen de gemeentelijke organisatie. Dit gaat op basis van de voor gemeenten verplichte landelijke Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) systematiek. Het externe onderzoek naar de status van informatieveiligheid binnen de gemeente is nog niet afgerond. Zodra dit wel het geval is zal dit aan het college aangeboden worden en vervolgens aan de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouder legt met de raadsbrief op hoofdlijnen verantwoording af over de stand van zaken op het gebied van informatieveiligheid.Bijlagen
-
17.e
Kernboodschap:
De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) houdt in opdracht van de gemeente toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang. De VGGM inspecteert alle kindercentra: gastouders, kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus in Arnhem. Elk jaar stuurt de gemeente een verslag aan de Inspectie van het Onderwijs over de verrichte werkzaamheden in het kader van toezicht en de handhaving kinderopvang.Bijlagen