- Agenda documenten
Agendapunten
-
2
Kernboodschap:
De gemeente doet momenteel onderzoek naar de haalbaarheid van vernieuwing van het Stadstheater inclusief een kleine zaal en blijft kijken naar huisvesting voor Oostpool en Introdans. Oostpool en Introdans hebben een businesscase gemaakt voor een gezamenlijk repetitiegebouw gelegen naast het vernieuwde Stadstheater. Hierover zijn ze in gesprek met de provincie en de gemeente.
Het Programma van Eisen kent een kostenraming dat destijds, in juni 2021 van toepassing was. Sindsdien zijn de bouwkosten aanzienlijk gestegen. De verwachting is dat de prijzen de komende periode bovengemiddeld blijven stijgen. De uitgewerkte optimalisaties en bezuinigen die uit het onderzoek blijken, leveren flinke besparing op in zowel de gebouwgebonden kosten als de kosten voor theatertechniek. Toch worden de besparingen overtroffen door de bovengemiddelde prijsstijgingen. De komende weken wordt het onderzoek afgerond en loopt er nog een risicoanalyse. Omdat de vernieuwing van het Stadstheater hoge urgentie heeft wordt er een proces in gang gezet om te komen tot de selectie van een ontwerpteam.Bijlagen
-
4
Kernboodschap:
De Arnhemse MFC’s hebben de wijk veel te bieden waar het gaat om scholen, opvang en buitenschoolse activiteiten, maar waar het gaat om activiteiten voor wijkbewoners zijn de programma’s veelal te beperkt. In dat opzicht zijn de MFC’s niet rendabel. Daarom gaat het college integraal beleid voor alle maatschappelijke accommodaties in de stad ontwikkelen, te beginnen met een startnotitie, voor 1 september. Het beleid is voor accommodaties waar culturele en/of welzijnsactiviteiten plaatsvinden, maar ook sportactiviteiten en initiatieven uit de samenleving. Doel is onder andere om accommodaties zo effectief mogelijk in te zetten en een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in de wijk. Bewoners en maatschappelijke partners worden bij het maken van het beleid betrokken.Bijlagen
-
5
Kernboodschap:
Het verzorgen van boodschappen binnen een korte tijd (flitsbezorging) is de laatste jaren flink toegenomen. De bezorging gebeurt per (elektrische) fiets of scooter door koeriers vanaf een magazijn wat een dark store genoemd wordt. In Arnhem zijn drie flitsbezorgdiensten aanwezig en de dark stores zijn verspreid over de binnenstad, Arnhem-Noord en in een woonwijk. Eén van de flitsbezorgdiensten heeft een locatie in Arnhem-Zuid op het oog voor een tweede dark store. Meerdere gemeenten hebben last van overlast van flitsbezorgers en hebben geen grip meer op de locaties van de dark stores. Dat is ook in Arnhem steeds vaker terug te zien. De gemeente onderzoekt hoe andere gemeenten dit doen en probeert meer sturing te kunnen uitoefenen door middel van een vergunningsplicht zodat dark stores zich niet op onwenselijke locaties kunnen vestigen en overlast beperkt kan worden.Bijlagen
-
8
Kernboodschap:
Binnen de portefeuille Wijken en Wijksturing staan nog twee moties en drie toezeggingen open. De eerst motie betreft buurthuizen. Hiervoor worden sinds 2020 middelen voor ontmoeten en verbinden ingezet. Verder is het Makelpunt actief, om vraag en aanbod van bewoners- en vrijwilligersinitiatieven te matchen. De Teams Leefomgeving zijn voortdurend in overleg met de buurtcentra om te kijken hoe aan de vraag voor laagdrempelige bewoners- en vrijwilligersinitiatieven kan worden voldaan. Ook is op 5 maart 2022 een convenant met de buurthuizen afgesloten. De tweede motie betrof de evaluatie van de wijkteams, waarbij ook de ervaringen van bewoners en wijkplatforms moeten worden betrokken. Dit is gebeurd, deze evaluatie is op 13 juli 2021 naar de raad gestuurd. De toezeggingen gingen over het betrekken van inwoners, over transparantie van besteding van wijkbudgetten en over de herijking van wijkbudgetten. Het college heeft alle toezeggingen gestand gedaan.Bijlagen
-
9
Kernboodschap:
In de raadsvergadering op 2 september 2020 is de motie Groene verkeersborden aangenomen waarin de gemeenteraad vraagt om onderzoek naar de mogelijkheden en effecten voor het verduurzamen van verkeersborden. De verkeersborden zijn op dit moment van aluminium gemaakt en uit onderzoek blijkt dat nabasco de meest duurzame en recyclebare optie is. De gemeente test al twee jaar verkeersborden van bamboe en nabasco, maar dat is te kort om conclusies te kunnen trekken uit de levensduur. De verkeersborden worden nog verder getest in het project Van Muijlwijkstraat waarbij duurzaamheid een grote rol speelt. Daarnaast heeft de gemeente, na observering bij gemeente Haarlem, een aantal bijenhotels aangeschaft die in park Klarenbeek geplaatst gaan worden aan de achterkant van groene parkborden. Dit zal ook weer bijdragen aan de biodiversiteit in de stad.Bijlagen
-
10
Kernboodschap:
In het programmaplan New energy made in Arnhem 2020-2030 (NemiA) staat welke acties en inspanningen nodig zijn voor de Arnhemse energietransitie en het reduceren van 61% CO2. Om te weten waar we staan wordt de voortgang jaarlijks gemonitord. Het digitale monitoringsdashboard NemiA is hier te vinden: https://arnhem.incijfers.nl/links. Voor sommige acties in het monitoringsdashboard zijn nog geen resultaten zichtbaar. Wel is te zien dat er in de gebouwde omgeving en bij bedrijven en industrie een forse CO2 reductie bereikt is sinds 2017.Bijlagen
-
11
Bijlagen
-
12
Bijlagen
-
15.a
Kernboodschap:
In een reactie op de jaarstukken 2021 van de ODRA, laat de gemeente Arnhem weten dat de ODRA in lastige omstandigheden veel werk goed heeft afgerond, maar ook dat sommige dingen beter kunnen, bijvoorbeeld de afhandeltijd van vergunningaanvragen. De gemeente Arnhem realiseert zich dat het werk van de ODRA lastiger is geworden door de krappe arbeidsmarkt, veranderende regelgeving en nieuwe taken zoals het registreren van kamerverhuurbedrijven. De gemeente geeft aan de goede samenwerking in stand te willen houden en ondertussen kansen voor verbetering van dienstverlening aan te grijpen. Als zienswijze op de begroting voor 2023 vraagt de gemeente ODRA rekening te houden met dalende kosten door het wegvallen van taken vanwege de nieuwe Omgevingswet en de wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. Er is sowieso nog veel onzeker voor wat betreft de effecten van de nieuwe wetten op het werk van ODRA en gemeente Arnhem. Dat vraagt flexibiliteit.Bijlagen
-
15.b
Kernboodschap:
In de Toezichtstrategie Milieu van de ODRA is vastgelegd binnen welke kaders en op welke manier ODRA het toezicht uit op milieubelastende activiteiten door bedrijven de komende jaren uitvoert namens de deelnemende gemeenten. Daarnaast is er een Probleem- en risicoanalyse milieutoezicht opgesteld. Deze wettelijk verplichte periodieke analyse levert een rangorde op van milieu belastende activiteiten, waarmee de beschikbare uren voor het preventief milieutoezicht kunnen worden toegedeeld. Het Arnhemse bedrijvenbestand verandert voortdurend, mede door nieuwe technieken en economische ontwikkelingen. De beschikbare uren voor milieutoezicht zet de gemeente het liefst in waar de risico’s op milieuschade het grootst zijn. Daarom is het van belang om periodiek de milieurisico’s opnieuw te inventariseren.Bijlagen
-
15.c
Kernboodschap:
Waterschap Rijn en IJssel versterkt de constructie van de Rijnkade omdat deze niet meer aan de norm voldoet. De gemeente Arnhem geeft tegelijkertijd de Rijnkade een impuls. De kademuur wordt op delen van het tracé naar voren geplaatst, waardoor de bovenkade vergroot wordt. Dat muur wordt door het waterschap in het kader van dijkversterking aangelegd. De gemeente is vervolgens verantwoordelijk voor de herinrichting van het bestaande deel van de bovenkade. De partijen hebben gekozen voor een gezamenlijke aanbesteding omdat de werkzaamheden een goede onderlinge afstemming vereisen. Bovendien geeft gezamenlijke uitvoering de minste overlast voor de omgeving. Om de afspraken, verantwoordelijkheden, risicoverdeling etc. onderling goed vast te leggen is een realisatieovereenkomst opgesteld die gemeente en waterschap tekenen. Het opdrachtgeverschap wordt belegd bij het waterschap omdat de dijkversterking het grootste werk is. Ondernemers en bewoners van de Rijnkade zijn gedurende de hele voorbereiding betrokken en hebben meegesproken over het ontwerp.Bijlagen
-
15.d
Kernboodschap:
In deze raadsbrief worden enkele moties en toezeggingen afgehandeld. De motie ‘Gegarandeerd sociale huur’ roept op tot het beschermen van onze corporatiewoningvoorraad in de gemeente Arnhem. In de gemeente Arnhem is complexgewijze verkoop van corporatiebezit door het college niet aan de orde en zorgen wij voor behoud van de kernvoorraad. De motie ‘Vertraging bouwprojecten voorkomen of inhalen’ is onderdeel van de herstelagenda die reeds is afgerond. Woningbouwprojecten worden voortvarend opgepakt en waar mogelijk versneld. Zoals is toegezegd, is de vindbaarheid van het Huurdershuis op arnhem.nl vergroot.Bijlagen