Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten college B&W

dinsdag 17 mei 2022

12:00 - 12:30

Agendapunten

  1. 1

    Kernboodschap:
    De bij de Groene Metropoolregio aangesloten gemeenten kunnen hun zienswijze indienen op de jaarstukken 2021, concept-regionale agenda 2023-2025 en begroting 2023-2026 van de Metropoolregio. De voorgestelde zienswijze over de stukken is overwegend positief. Bij de regionale agenda en begroting wordt in het bijzonder aandacht gevraagd voor een heldere onderbouwing van de extra kosten.

  2. 2

    Kernboodschap:
    In de begroting van de Groene Metropoolregio (GMR) 2022 waren nog geen kosten voor de Regionale Energiestrategie (RES) opgenomen omdat nog niet duidelijk was hoeveel het Rijk zou gaan bijdragen. Inmiddels is duidelijk dat die bijdrage 500.000 euro bedraagt. Dat is niet genoeg voor de RES 2.0. Daarom heeft het algemeen bestuur van de Groene Metropoolregio ingestemd met een bijdrage van in totaal 223.000 euro in 2022. Dit is voor de 16 deelnemende gemeenten ongeveer 0,30 euro per inwoner. Voor Arnhem komt dat uit op een bedrag van 48.678 euro. Het geld komt uit het budget voor het programma Klimaat en energie/New energy made in Arnhem.

  3. 3

    Kernboodschap:
    In 2008/2009 vond een raadsonderzoek plaats naar de verhouding tussen Vitesse en de gemeente Arnhem. Bij de rapportage is de bijlage "feitenreconstructie en tijdlijn Vitesse” gevoegd, waarvan de raad in 2009 besloot dat die geheim moest blijven. Dit document is via een Wob-verzoek opgevraagd door de huidige eigenaar van Gelredome. De geheimhouding wordt nu deels opgeheven, omdat er door het tijdsverloop inmiddels geen grond voor weigering meer is.

  4. 4

    Kernboodschap:
    Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid in werking getreden, als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo moet ervoor zorgen dat de toegang tot overheidsinformatie groter wordt, bestuurlijke transparantie de norm wordt verheffen, overheidsinformatie actief openbaar gemaakt wordt en dat de regels voor openheid en openbaarheid worden geactualiseerd. Binnen de organisatie worden een of meer contactpersonen aangewezen, die op een laagdrempelige manier vragen over de beschikbaarheid van informatie kunnen beantwoorden. Daarnaast informeren we de raad over de inwerkintreding van de Woo en de wijze waarop de gemeente die implementeert.

  5. 5

    Kernboodschap:
    De provincie heeft 1,3 miljoen euro subsidie beschikbaar voor gemeenten in de Groene Metropoolregio om de cultuursector te ondersteunen bij hun herstel en transformatie. De gemeente Arnhem is gevraagd om als penvoerder op te treden voor de subsidieaanvragen. Dit betekent concreet dat Arnhem belast is met het indienen van subsidieaanvragen bij de provincie Gelderland en het beheer van deze subsidie namens de regio. De gemeente krijgt een vergoeding voor de uitvoeringskosten.

  6. 7

    Kernboodschap:
    Om de Stichting Eusebius Arnhem te kunnen laten opnemen in het museumregister is een aanpassing van de statuten noodzakelijk. Registratie in het museumregister versterkt de positie en exploitatie van SEA. Het is te beschouwen als een soort keurmerk en wordt soms als voorwaarde gesteld om subsidie of andere financiële bijdragen te kunnen aanvragen. Bovendien kunnen alleen geregistreerde musea de Museumkaart aanvragen. Gevolg van de statutenwijziging is onder andere dat het college dan niet meer bevoegd is om bestuursleden te benoemen. SEA is op basis van de gewijzigde statuten niet meer verplicht het college vooraf te informeren over een aanvraag van surséance van betaling of faillissement van de stichting.