Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Inspreken, Rondvraag en Mededelingen

maandag 20 juni 2016

18:45 - 19:30
Locatie

SH - Raadszaal

Voorzitter
H. de Vroome
Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Inspreken voor burgers
  2. 2
    Rondvraag raadsleden en fractievolgers
  3. 2.1

    De aandacht van de ChristenUnie werd getrokken door een publicatie van Greenpeace over het stroomgebruik van gemeenten in Nederland. Niet wat betreft de hoeveelheid stroom maar het soort stroom. Grijs of groen of gewoon. De gemeente Arnhem staat op het kaartje van Greenpeace rood gekleurd en zou energie afnemen van de Energieproducent. Grijze stroom, volgens Greenpeace. De ChristenUnie vind dat de gemeente Arnhem het goede voorbeeld moet geven door zo duurzaam mogelijk stroom in te kopen en te gebruiken.


    De ChristenUnie heeftde volgende vragen aan het college:

    1. Is het college op de hoogte van deze publicatie van Greenpeace en kloppen de gegevens die Greenpeace naar voren brengt met betrekking tot Arnhem?
    2. Welke stappen gaat het college zetten (en op welke termijn) om snel over te gaan op het gebruik van Groene stroom?
  4. 2.2

    Het college antwoordde op de vragen van GroenLinks n.a.v. de Perspectiefnota of de nota Energy Made in Arnhem over duurzaamheid voldoet nu we het klimaatakkoord van Parijs kennen.
    “Het sluiten van kolencentrales en ook het fiscaal stimuleren van schoon vervoer zijn beide voorbeelden van landelijke maatregelen die een sterke reductie van CO2 uitstoot opleveren. Het gemeentelijke programmaplan New energy made in Arnhem richt zich daarom bewust op het vergroten van het (relatieve) aandeel duurzame energie in Arnhem, los van de bijbehorende (absolute) uitstoot van broeikasgassen".
    Onbegrijpelijk is het daarom, dat de gemeente zelf niets aan duurzame energie doet en al meer dan twee jaar op zoek is naar mogelijkheden om direct regionaal opgewekte groene elektriciteit in te kopen (Bron: Greenpeace 7 juni 2016).


    GroenLinks heeft daarom de volgende vragen aan het college:

    1. Hoe komt het dat Arnhem al jarenlang niets aan duurzame stroominkoop doet?
    2. Wanneer gaat Arnhem over tot het inkopen van groene stroom?
    3. Welke concrete acties kunnen we van het college in 2016 verwachten om het aandeel duurzame energie toe te laten nemen van 6,7% (eind 2015) tot 14,0%?
  5. 2.3

    Arnhem is sinds januari 2009 Millenniumgemeente. Millenniumdoel 7, de bescherming van het leefmilieu, stelt duidelijk dat de uitstoot van broeikasgassen dient te worden tegengegaan. In het programma New Energy made in Arnhem, zoals door de raad vastgesteld, is ‘De voorbeeldige gemeente’ zelfs één van de speerpunten van het beleid. Daarnaast staat in New Energy made in Arnhem aangegeven dat de grijze energie die de gemeente inkoopt middels certificaten wordt vergroend. We hebben begrepen dat dit ging om Indiase certificaten die effectief gezien weinig milieuwinst betekenden, en dat hier bovendien inmiddels mee is gestopt.


    Vragen:

    1. Hoe kan het dat nog in 2014 is besloten geen goede, groene certificering van het energiecontract af te sluiten, en waarom is ondanks de gestelde doelen besloten de certificering te beëindigen in plaats van te kiezen voor nieuwe, werkelijk duurzame certificaten?
    2. Deelt het college onze mening dat Arnhem met deze wijze van inkopen niet het goede maar juist het verkeerde voorbeeld geeft?
    3. Op welke termijn verwacht het college dat het gemeentelijke energieverbruik volledig zal worden afgedekt door de inkoop van Nederlandse groene stroom?
  6. 2.4

    Op dinsdag 7 juni jl. bereikte ons het bericht dat coffeeshop De Pinguïn per direct werd gesloten in verband met schijnbeheer en mogelijke andere criminele activiteiten. D66 is blij dat de burgemeester toezicht houdt op de coffeeshops en handhaaft indien nodig. We gaan er vanuit dat de sluiting van de coffeeshop zorgvuldig is gebeurd. Op 25 januari 2016 heeft deze raad het initiatiefvoorstel "Afschaffen uitsterfbeleid voor coffeeshops" aangenomen. Dit voorstel houdt in dat de raad zich er in meerderheid voor heeft uitgesproken dat het uitsterfbeleid wordt afgeschaft en dat er in Arnhem ruimte blijft voor elf coffeeshops. Deze maand zou de uitwerking van dit voorstel naar de raad komen. D66 en de Partij voor de Dieren hechten er veel waarde aan dat er in Arnhem ruimte blijft bestaan voor de elf coffeeshops die er nu zijn en willen niet dat de recente ontwikkelingen nu via de achterdeur leiden tot een vermindering van het totaal aantal coffeeshops in Arnhem.


    Wij hebben hierom de volgende vragen aan het college:

    1. Kan de burgemeester bevestigen dat de sluiting van coffeeshop De Pinguïn geen consequenties heeft voor het nieuwe maximum aantal coffeeshops in Arnhem en kan hij garanderen dat er in het nieuwe beleid nog steeds ruimte is voor elf coffeeshops, in lijn met de uitspraak van deze gemeenteraad?
    2. In het geval dat coffeeshop De Pinguïn definitief gesloten blijft, krijgt een andere initiatiefnemer dan de ruimte om deze over te nemen,of ergens anders in Arnhem een nieuwe zaak te openen en kan deze hierbij dan rekenen op de volledige medewerking van de gemeente?
  7. 2.5

    Vorige week heeft het college een besluit genomen over een aantal urgente aanpassingen aan een 4-tal scholen. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om te komen tot een goed binnenklimaat. D66 is blij dat het college nu concrete stappen zet om invulling te geven aan de afspraak omtrent het binnenklimaat van de scholen. Uit de collegenota en uit contact met de ambtelijke ondersteuning blijkt dat hier sprake is van het oplossen van een aantal problemen dat al vanaf het begin in de panden aanwezig is. Voor D66 is het van belang dat nu niet alleen deze scholen, die als urgent zijn aangemerkt, worden aangepakt, maar dat alle scholen in Arnhem een goed binnenklimaat hebben. Het liefst nog deze raadsperiode. Wat ons betreft is dit een punt van aandacht dat meegenomen moet worden in het IHP dat nu wordt opgesteld.


    We hebben de volgende vragen aan het college:

    1. Zaten de eisen voor het binnenklimaat goed in het ontwerp, en zo nee, waar in het proces is dan de keuze gemaakt om dit niet te doen en het probleem te laten ontstaan?
    2. Is het college bereid om bij het IHP en toekomstige nieuwbouw en renovaties tenminste Klasse B uit het landelijke Programma van Eisen Frisse Scholen als uitgangspunt te nemen, en voor luchtkwaliteit te streven naar maximaal 800ppm CO2 in leslokalen, en hierop bij zowel ontwerp als uitvoering te sturen?
    3. Hoe is de planning voor het aanpakken van het binnenklimaat van de scholen? Kunt u ons toezeggen dat voor het einde van deze raadsperiode alle basisscholen over een goed binnenklimaat beschikken?
  8. 2.6

    Vorige week heeft het college een besluit genomen over een aantal urgente aanpassingen aan een 4-tal scholen. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om te komen tot een goed binnenklimaat. D66 is blij dat het college nu concrete stappen zet om invulling te geven aan de afspraak omtrent het binnenklimaat van de scholen. Uit de collegenota en uit contact met de ambtelijke ondersteuning blijkt dat hier sprake is van het oplossen van een aantal problemen dat al vanaf het begin in de panden aanwezig is. Voor D66 is het van belang dat nu niet alleen deze scholen, die als urgent zijn aangemerkt, worden aangepakt, maar dat alle scholen in Arnhem een goed binnenklimaat hebben. Het liefst nog deze raadsperiode. Wat ons betreft is dit een punt van aandacht dat meegenomen moet worden in het IHP dat nu wordt opgesteld.


    We hebben de volgende vragen aan het college:

    1. Zaten de eisen voor het binnenklimaat goed in het ontwerp, en zo nee, waar in het proces is dan de keuze gemaakt om dit niet te doen en het probleem te laten ontstaan?
    2. Is het college bereid om bij het IHP en toekomstige nieuwbouw en renovaties tenminste Klasse B uit het landelijke Programma van Eisen Frisse Scholen als uitgangspunt te nemen, en voor luchtkwaliteit te streven naar maximaal 800ppm CO2 in leslokalen, en hierop bij zowel ontwerp als uitvoering te sturen?
    3. Hoe is de planning voor het aanpakken van het binnenklimaat van de scholen? Kunt u ons toezeggen dat voor het einde van deze raadsperiode alle basisscholen over een goed binnenklimaat beschikken?
  9. 2.7

    “Meeste discriminatie bij vinden van baan in regio Arnhem” bericht de Gelderlander op 10 juni.


    “In 2015 werd in de zestien gemeenten in Gelderland-Midden (Arnhem, Ede en omstreken) 304 keer een klacht ingediend bij het meldpunt. Een derde van alle klachten heeft betrekking op de arbeidsmarkt.” Het gaat om leeftijdsdiscriminatie, mensen met een buitenlandse achternaam en mensen met een hoofddoek. Tevens wordt er melding gemaakt dat jonge mannen met een Marokkaanse achtergrond vaker worden aangehouden door de politie. Voor Verenigd Arnhem is discriminatie op de arbeidsmarkt en etnisch profileren door de politie niet acceptabel. Dat Arnhem hierin vooroploopt is zeer zorgelijk.


    Daarom stellen wij de volgende vragen:

    1. Is het college op de hoogte van de berichtgeving in de Gelderlander en herkent hij zich in het geschetste beeld?
    2. Hoe duidt het college deze zorgelijke ontwikkelingen over arbeidsmarktdiscriminatie en etnisch profileren binnen de politie (oorzaken) en wat is het geldende beleid?
    3. Is het college het eens met Verenigd Arnhem dat Arnhem krachtig actie moet ondernemen om snel van dit label af te komen en we snel intensivering van beleid mogen verwachten?
  10. 3
    Mededelingen college B&W