Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Inspreken, Rondvraag en Mededelingen

maandag 11 april 2016

18:45 - 19:30

Agendapunten

  1. 1

    Geen

  2. 2
    Rondvraag raadsleden en fractievolgers
  3. 2.1

    Op 18-3 was in de Gelderlander te lezen dat de wachtlijsten mbt. de jeugdzorg weer terug van weggeweest zijn en de wachttijden alleen maar langer zijn geworden. Volgens de ombudsman moet 1 op de 3 kinderen tenminste twee maanden op zorg wachten. 1 op bijna 8 kinderen moet zelfs vijf maanden wachten en in 20% van de gevallen leidt dit tot grote problemen. Kinderen wonen langer in een onveilige gezinssituatie, hun problemen groeien waardoor ze uiteindelijk zwaardere zorg nodig hebben. De ombudsman zegt dat de groei van de wachtlijsten en toename van de wachttijden te maken heeft met de overheveling van taken naar de gemeente. Kwaliteit van wijkteams zijn volgens hem te wisselend. De ombudsman verwacht dat de wachtlijsten en wachttijden alleen maar langer worden.


    De VVD heeft de volgende vragen aan het college:

    1. Hoeveel kinderen staan op de wachtlijst voor hulp wat is de gemiddelde wachttijd in Arnhem?
    2. Zijn de wachtlijsten en wachttijden voor jeugdzorg het laatste jaar toe-of afgenomen? In geval van toename: wat gaat u doen om hier verandering in te brengen?
    3. Lukt het de wijkteams om in de meeste gevallen de juiste professional bij het keukentafel gesprek in te plannen? Of kan het gebeuren dat deze er na het keukentafelgesprek alsnog bij betrokken moet worden (wat extra tijd kost)?
  4. 2.2

    Na de renovatie van Building026 is de openbare ruimte rondom het gebouw opnieuw ingericht. Hierbij zijn tot op heden geen fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Dit terwijl voor start van de bouwwerkzaamheden bij het gebouw 43 fietsparkeerplaatsen aanwezig waren.Bij de begrotingsbehandeling in 2014 zijn vragen gesteld over de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen, met name aan de zuidzijde van de binnenstad. Uiteindelijk moeten er per saldo 250 plaatsen per jaar bij komen, zo is destijds ook toegezegd. D66 vindt het goed faciliteren van fietsparkeren van groot belang voor het aantrekkelijk houden van de openbare ruimte in de binnenstad en het stimuleren van het gebruik van de fiets. In 2015 is n.a.v. technische vragen bij de begroting toegezegd: "De inzet is om de verdwenen plaatsen te laten terugkomen. De eerste 43 toe te voegen plaatsen in deze omgeving zullen wij niet meerekenen als onderdeel van de taakstelling van 1000 plaatsen."Inmiddels is de inrichting van de openbare ruimte ter plekke afgerond, maar zijn er nog geen nieuwe fietsenklemmen geplaatst. Net als de ondernemers ter plekke vragen wij ons af waarom deze niet zijn teruggeplaatst. Doordat fietsen nu los op straat geparkeerd worden, ontstaat een rommelig beeld en word de toegang tot de nieuwe kantoren, winkels en horeca gehinderd. D66 is van mening dat in het belang van een aantrekkelijke binnenstad - voor bezoekers en voor ondernemers - de toezegging tot terugbrengen van de fietsparkeerplaatsen zo snel mogelijk moet worden nagekomen.


    Daarom heeft de fractie van D66 de volgende vragen:

    1. Waarom is het fietsparkeren niet meegenomen in de herinrichting van de openbare ruimte?
    2. Op welke termijn is het College voornemens de toezegging alsnog gestand te doen en ten minste 43 fietsenklemmen in de zuidelijke Koningstraat terug te plaatsen?
    3. Kan het College toezeggen de positionering van deze fietsenklemmen zo goed mogelijk af te stemmen met de ondernemers ter plekke?
  5. 2.3

    Bij de begrotingsbehandeling op 2 november 2015 is de motie “Blijvend gratis fietsenstallen bij station” aangenomen. Hierin wordt het college opgeroepen om in overleg te treden met NSFiets, met onder meer als inzet dat gratis fietsenstallen structureel mogelijk blijft aan de Sonsbeekzijde van het station en dat Arnhem niet financieel bijdraagt aan het “eerste 24 uur gratis” concept.
    We kunnen inmiddels concluderen dat het bedoelde regime nog lang geen gemeengoed is in Nederland en dat langere gratis stallingsmogelijkheid ook tot de mogelijkheden behoort.


    Hierover heeft de VVD de volgende vragen:

    1. Draagt de gemeente Arnhem financieel bij aan het nieuwe parkeerregime in en bij het station, of zijn daarvoor toezeggingen gedaan?
    2. Heeft het gesprek waartoe in de motie wordt opgeroepen plaatsgehad, zo nee, wanneer zal dat zijn?
    3. Op welk moment zal de definitieve contractvorming betreffende fietsenstallingen in en rond het station naar verwachting plaatsvinden?
  6. 2.4

    De warenmarkt moet -op basis van de huidige plannen- in de decembermaand verhuizen van het Kerkplein naar De Markt. Voor de ondernemers is deze drukke feestmaand geen goed verhuismoment.


    Vraag aan het college:

    1. Is het mogelijk om de geplande verhuizing te verplaatsen naar januari?
  7. 2.5

    In september 2011 nam de Tweede Kamer een motie aan om glyfosaat in Nederland te verbieden voor niet-commerciële doeleinden. Vanwege praktische problemen bij de invoering vindt het verbod gefaseerd plaats.


    Het verbod om Roundup te gebruiken op verhardingen en parken voor het verwijderen van onkruid is inmiddels al ingegaan. De volgende stap is een verbod op gebruik bij sport- en recreatieterreinen. Een verbod voor verkoop aan particulieren komt er mogelijk ook aan. Diverse bouwmarkten en tuincentra hebben het middel al uit de schappen gehaald. In Frankrijk is gebruik van Glyfosaat, het werkzame bestandsdeel in Roundup al compleet verboden.


    Het beleid van Arnhem is er al langer op gericht om gifvrij te werken in de openbare ruimte. Toch blijkt er in bepaalde gevallen alsnog voor het gebruik van het omstreden landbouwgif Roundup gekozen te worden (zie brief in bijlage). Er zijn bovendien meldingen van burgers die op andere plaatsen het gebruik van Roundup hebben waargenomen, ook in de nabijheid van kruidentuinen en eetbare planten.


    Daarom heeft de Partij voor de Dieren de volgende vragen:

    1. In welke mate wordt het middel Roundup nog gebruikt door de gemeente Arnhem ter bestrijding van ongewenst groen?
    2. Bent u bereid om alle gebruik van Roundup op gemeentegrond per direct te staken en over te gaan op milieuvriendelijke aanpak, zoals bij de acacia het fysiek verwijderen van wortels?
    3. Voor zover er sprake is van gebruik van Roundup door andere organisaties, zoals bijvoorbeeld in de groenvoorziening van woningbouwverenigingen, bent u bereid met deze organisaties in overleg te gaan om het gebruik van Roundup in de omgeving van tuinen en woonhuizen te stoppen?
  8. 2.6

    Direct na de opening van 'Omnibus' heeft het CDA mondelinge vragen gesteld over de o.i. onveilige (oversteek) situatie op de Marasingel en verkeerssituatie rondom de school. In de beantwoording door het college werd dit destijds niet echt onderkend. Wel werd aangegeven dat situatie in de gaten zou worden gehouden en dat zou worden ingegrepen indien noodzakelijk. Sindsdien is er weinig tot niets veranderd en lezen wij in de SKAR nieuwsbrief voor de Schuytgraaf van april 2016 dat ouders zich steeds ongeruster maken over de geschetste problematiek en deze onverantwoord vinden. Dit was aanleiding tot de oprichting van een verkeerscommissie waarin zowel de Gazelle, Jongleren, Confetti als SKAR participeren. Doel is het thema bespreekbaar te maken, m.n. ook richting de gemeente. Aandachtspunten zijn: De onduidelijkheid over de rijrichtingen rondom school, het (geringe) aantal parkeerplaatsen en het daardoor het ontstaan van onverantwoord parkeergedrag, het ontbreken van omheining/afbakening om het schoolplein en de gevaarlijke oversteekplaats op de Marasingel. Wij hebben inmiddels begrepen dat op 31 maart j.l. de gemeente en een 2-tal leden van de verkeerscommissie de huidige situatie op de locatie(s) in ogenschouw hebben genomen, om te bezien of en waar er verbetering mogelijk is.


    Het CDA heeft daarom de volgende vraag:

    1. Kan het college aangeven wat de huidige stand van zaken is naar aanleiding van het bezoek aan genoemde locatie(s) op 31 maart 2016?
  9. 2.7

    We willen graag gasten in onze stad ontvangen, maar naar de ervaring van onze fractie is de Stationsgarage onoverzichtelijk en ongastvrij te noemen om de volgende redenen:

    1. De betaalapparaten zijn niet meer bij de uitgang, maar op min 1. Dit staat niet (goed) aangegeven en ook niet waar men ze op min 1 kan vinden. Vooral in de avond kan dit onveilig aanvoelen voor mensen alleen.
    2. De rijrichtingstrepen op de vloer zijn op veel plekken weggesleten, waardoor de rijrichting voor de zoekende automobilist soms niet meer helder is en men opeens verkeerd blijkt te rijden.
    3. Er is geen logisch aangewezen rijroute om de gehele garage door te kunnen komen als het druk is, zodat men de laatste plaatsen weet te vinden.
    4. In de garage is nog steeds niet aangegeven waar men eruit kan richting Museum, Filmhuis, Sonsbeek en andere bezienswaardigheden.

    Wij vinden deze garage voor de bezoeker van buitenaf hierdoor onaangenaam en overzichtelijk. We hebben hierop ook enige mensen bevraagd, die dit bevestigen.


    Wij hebben de volgende vraag:

    1. Herkent het college bovenstaande punten en gaat het college hiermee/met de belangrijksten aan de slag, bij voorkeur voor de start van de GIRO?
  10. 2.8

    Onlangs bereikte ons een klacht over parkeren voor inritten in de wijk. Navraag van de betreffende bewoner zou het antwoord hebben opgeleverd dat de gemeente dit gedoogt en niet handhaaft. In een brief namens het college zou staan:

    1. Een vorm van parkeerhinder en overlast is onvermijdelijk in de huidige tijd.
    2. Door parkeerschaarste elders is parkeren voor uitritten toegestaan. Veel mensen met opritten hebben dezelfde overlast; gemeente wil precedentwerking voorkomen en wijzen daarom verzoek tot een oplossing af. Er wordt weliswaar gehinderd door te parkeren voor de uitrit, maar de betreffende wet is hier niet van toepassing .
    3. Er wordt niet gehandhaafd.
      Het college zou vastgelegd en erkend hebben dat er sprake is van hinder en dat daarmee de wet zou moeten worden nageleefd. Toch doet het college dit kennelijk niet, ondanks langdurig overleg met een bewoner. Dat verbaast onze fractie enorm.

    Onze vragen:

    1. Is het niet handhaven van parkeerhinder voor uitritten een beleidslijn voor de gehele stad?
    2. Vind het college dat bepaalde wetten zomaar naast zich neergelegd kunnen worden? En wordt hier een verschil gemaakt tussen verschillende gebieden en inwoners?
    3. Gaat het college in dit soort gevallen vanaf nu actief meewerken aan een oplossing, zoals gele streep, stoep of dergelijke?
  11. 3
    Mededelingen college van B&W