- Locatie
SH - Raadzaal
- Voorzitter
- H. de Vroome
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Inspreken voor burgers
-
1.1
-
1.2Mw. G. Straatman over de sluiting van de Skatehal
-
2Rondvraag raadsleden en fractievolgers
-
2.1
Op 29 juni 2017 ontvingen wij een aantal brieven van gebruikers van en betrokkenen bij de Skatehal Arnhem. Hun zorg is dat de Skatehal, en de functie van de Skatehal moet sluiten en daarmee de skatende jongelui geen plek hebben om dat prachtige tijdsverdrijf te beoefenen. Er wordt in veel brieven gesteld dat er tevens geen alternatief is voor de Skatehal. Ook BMX wordt daarbij genoemd. Ook wij zien meerwaarde in een goede skateplek voor Arnhem.
Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:
- Ziet het college een mogelijkheid tot openhouden van de skatehal aan de Rosendaalseweg
- Zo nee, is er een alternatief? En is het college bereid zich voor een alternatief in te zetten?
-
2.2
Skaten is een belangrijke sport in Nederland die vele beoefenaars kent. Van de 12 Pro
freestyle World Cupwedstrijden in de wereld vindt er 1 plaats in Nederland. Vanaf 2020 is skateboarden ook een olympische sport. Afgelopen weekend werd er in Amsterdam, onder deelnemers vanuit heel Europa een prijzengeld van € 10.000 uitgeloofd voor de beste tricks en hoogste ollie. Skateboarden is een sport met internationale aantrekkingskracht waarbij zelfexpressie en creativiteit belangrijk zijn en waar sport, passie en levensstijl hand in hand gaan.
Nederland is een belangrijk skateland. En skaten is belangrijk in Arnhem. Arnhem is een stad
waarbij zowel topsport als breedtesport over het algemeen de aandacht krijgt die ze
verdienen. Maar helaas is het zo dat de Skatekerk per 1 oktober 2017 moet sluiten. Dit
betekent dat de 80 kinderen die er wekelijks sporten onder leiding van enthousiaste
vrijwilligers op zoek moeten gaan naar een nieuwe locatie. Een locatie die er op dit
moment in Arnhem niet is. Voor een sportstad als Arnhem is dat een groot gemis. Daarnaast
moeten we sportdeelname voor de -vaak van sport afhakende - oudere jeugd koesteren,
omdat het ze gezonder, gemotiveerder en socialer maakt.
Arnhem Centraal, PvdA, Partij voor de Dieren en de VVD zijn dan ook van mening dat het
college de raad een gedegen voorstel zou moeten doen voor een nieuwe locatie. Dit zodat
de raad de afweging kan maken of de kosten die daarmee gepaard gaan te rechtvaardigen
zijn. Veel vrijwilligers, ouders en sporters die nu bij de Skatekerk betrokken zijn, zijn vast
bereidt samen met het college te zoeken naar een oplossing.
De indoor skatehal in Nijmegen is een erkend leerbedrijf en biedt onderdak aan 16 stagiaires
per jaar, onder andere studenten culturele en maatschappelijke vorming en grafische en
ruimtelijke vormgeving.
Het kan toch niet zo zijn dat ze straks in Nijmegen al Kickflippend en Darkslidend door het
leven gaan en er in sporthoofdstad Arnhem geen indoor Hubba, Funbox of Hip Transfer
meer te vinden is?
Vragen
- Op welke termijn kan de raad een voorstel van het college verwachten voor een indoor skate en BMX hal?
- En welke oplossing biedt het college de skaters, zodat zij nu en in de eventuele zoektijd naar een andere locatie verder kunnen sporten?
-
2.3
Op 3 april jl. stelde de VVD-fractie vragen over de verkoop van gebouw Het Palet aan Portaal. De beantwoording was niet bevredigend en riep nog meer vragen op. Deze hebben wij op papier gezet en geformuleerd in een agenderingsverzoek, welke op 31 mei naar de griffie en Procedurecommissie is gestuurd. Op 12 juni was het onderwerp geagendeerd. Bij de bespreking bleek dat de beantwoording van de meeste vragen niet of slechts ten dele mogelijk bleek, ondanks het feit dat deze geruime tijd tevoren zijn opgestuurd.
De vergadering werd beëindigd met de toezegging van de wethouder dat de vragen schriftelijk zouden worden beantwoord, binnen 2 á 3 weken.
Vandaag zijn we 4 weken verder, zonder bericht. Zo moeilijk zijn de vragen toch niet? In de wandelgangen vernamen we dat de beantwoording nog moet worden doorgenomen met wethouder Elfrink. Van de gemeentesecretaris vernamen we dat de beantwoording nog in het college besproken moet worden. Is hier sprake van vertragingstactiek, of is het dossier zo gevoelig?
De concrete vraag die we stellen is:
- Waarom duurt de beantwoording van de vragen zo lang (in ieder geval veel langer dan toegezegd)?
-
2.4
De PvdA heeft onlangs antwoord gekregen over schriftelijke vragen over Musis (kosten voor de nieuwe concertzaal en de lening). Deze antwoorden zijn erg summier. Op de vraag "hoe groot zijn de werkelijke kosten van de bouw van de nieuwe concertzaal?" was het antwoord "Het project is nog niet afgerond. Er is op dit moment nog geen compleet overzicht van de kosten." Op de vraag of de kosten afwijken van de oorspronkelijke begroting kregen wij hetzelfde antwoord. Het college blijft ook vaag in de beantwoording over het naar voren halen van geplande investeringen voor Musis.
De PvdA heeft daarom de volgende vragen:
- Welke investeringen worden nu precies gedaan met de lening?
- Hoe vaak wordt de gemeente geïnformeerd over de voortgang van het project Musis en welke informatie ontvangt de gemeente dan?
- Wat was de laatste stand van zaken ten aanzien van de kosten voor Musis?
-
2.5
Nadat de eerste edities van het festival plaatsvonden in Arnhem, als prelude op het World Living Statues Festival, verkaste het festival vier jaar geleden naar Ede. Daar vonden al drie succesvolle edities plaats.
Volgens de Gelderlander van januari 2017 wordt World Living Statues dit jaar op 1 oktober in Arnhem gehouden. Op 29 en 30 september zou Statues by Night gehouden worden, respectievelijk in Ede en Arnhem.
Nachtelijke editie
De nachtelijke editie aan de vooravond van het evenement, Statues by Night, zou in 2017 terugkeren naar Arnhem. Het evenement zou daarmee niet uit Ede verdwijnen, waar het sinds enkele jaren gehouden wordt. Ook dit jaar is daar gewoon een Statues by Night in Ede. Sterker nog: het festival Statues by Night moet de komende jaren alleen in Ede plaatsvinden. Dat wil de gemeente Ede, die daar een extra 10.000 euro voor uittrekt, zo konden wij lezen in de Gelderlander van 19 juni.
Arnhem zou dit najaar ook weer een avondlijk festival houden, vlak voor het Living Statues festival. ,,Maar dat is iets heel anders, bezweert Robin Hagen. Dat moeten we ook nog uitwerken. Statues by Night gebeurt alleen in Ede.’’, zo lezen we in de Gelderlander van 16 juni. Kennelijk geeft Hagen gehoor aan de wens van de gemeente Ede. Living Statues is in Arnhem een om financiële redenen 2-jaarljks evenement geworden en kennelijk hebben we de Statues by Night aan Ede verloren.
Onze vragen:
- Heeft het college zich op de hoogte gesteld van deze beslissing?
- Wat voor gevolgen heeft dit voor Arnhem?
- Hoe gaan het festival en de Night er dit najaar uit zien?
-
2.6
Op 13 maart van dit jaar heeft de Partij voor de Dieren vragen gesteld over vermeende overlast door ratten.De wethouder antwoordde op 13 maart 2017 dat er geen sprake was van overlast door ratten. Ook de tweede vraag werd in de ogen van de Partij voor de Dieren positief beantwoord; "Samen met Suez wordt onderzocht welke omgevingsfactoren een rol spelen." In antwoord op de derde vraag werd aangegeven dat de wijkteams een rol spelen in voorlichting over voedsel op straat of in de eigen tuin. Wij waren gerustgesteld dat een melding van een enkele rat nog geen overlast, danwel een rattenplaag is en dus Suez niet bij een enkele zichtmelding gaat vangen en doden. Tot wij in berichtgeving lazen en uit gesprek met de berichtgever hoorden, dat het zien van een enkele rat in de tuin tot vangen en doden van de rat door SUEZ leidde.
In paragraaf 3.4 van de uitvoeringsagenda dierenwelzijn staat het volgende:
“Het beleid van de gemeente is in beginsel dat niet wordt opgetreden bij dierenoverlast tenzij er sprake is van een ontoelaatbare schade aan essentiële maatschappelijke belangen (veiligheid, volksgezondheid) of kwetsbare natuurwaarden.”
Partij voor de dieren heeft nu de volgende vragen:
- Is de wethouder bekend hoe vaak SUEZ uitrukt om een enkele rat (zelfs zonder dat er sprake is van schade)te vangen en welk kostenplaatje zit daaraan vast? (Wat zijn de afspraken over de kosten voor het vangen van een rat?)
- Is bij de wethouder van plan om in gesprek te gaan met SUEZ om het beleid van de gemeente Arnhem te bespreken en te voorkomen dat ze uitrukken om ratten (of andere dieren) te vangen en te doden, zonder dat er sprake is van ontoelaatbare schade.
- Kan de wethouder concrete acties aangeven waar preventief actie wordt ondernomen om het aantrekken van ratten te voorkomen en ziet de wethouder daar ook een rol voor SUEZ, bijvoorbeeld door bij meldingen in eerste instantie te vragen of er etensresten in de buurt zijn en te adviseren die te verwijderen?
-
2.7
Drugs en alcohol horen niet thuis op school. Scholen zijn eerstverantwoordelijk voor het tegengaan van drugsgebruik en dealen in de scholen. De gemeente en politie zijn echter een belangrijke partner in het terugdringen van dit probleem en ook de rol en verantwoordelijkheid van ouders is groot.
Het drugsgebruik onder jongeren is tussen 1996 en 2015 is gehalveerd, dus zijn we op de goede weg, maar in het artikel “Drugs kopen? ‘Kan gewoon op school’” uit de Gelderlander van afgelopen weekend blijkt dat het relatief eenvoudig is om als scholier aan wiet andere drugs als xtc en GHB te komen. In het artikel wordt ook de rol van sommige ouders genoemd als het komt op het aanbieden en meegeven van sigaretten en/of drank.
De PvdA vindt dit zorgelijk en heeft daarom de volgende vragen:
- Heeft de wethouder het artikel “drugs kopen? ‘Kan gewoon op school’” gelezen en wat is zijn reactie daarop?
- Heeft de gemeente actief beleid samen met de scholen en politie om drugsgebruik en het handelen in drugs op scholen tegen te gaan en zo ja, wat is dit beleid en wordt dit aantoonbaar gehandhaafd?
- Welke acties worden in Arnhem ondernomen om ouders te betrekken bij het drugs- en alcohol- beleid en ze te wijzen op de gevaren en mogelijke gevolgen voor de jeugd?
-
2.8
Bijlagen
-
3Mededelingen college B&W