- Locatie
SH - Raadzaal
- Voorzitter
- H. de Vroome
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
Geen
-
2Rondvraag raadsleden en fractievolgers
-
2.1
Het mantelzorgcompliment gaat ons aan het hart zoals u weet. Niet voor niets hebben we in juli het mantelzorgcompliment en de uitnutting daarvan geagendeerd. Met name de kleine mantelzorgcomplimenten zouden eenvoudig en snel uit te delen moeten zijn. Daarom zouden ze vanaf twee distributiepunten worden uitgegeven: de wijkteams en het MVT (Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp).
Navraag leverde echter op, dat de kleine mantelzorgcomplimenten pas laat (begin oktober) beschikbaar gesteld zijn en dus ook pas “ vrij” laat uitgegeven kunnen worden. En dat voorzitter, terwijl we het bij het agenderen juist hebben gesproken met elkaar over het behalen van de ambities ten aanzien van het MCA.
De fracties van de PvdA en CDA hebben daarom de volgende vragen:
- Is het bij het college bekend dat de kleine mantelzorgcomplimenten een vertraagde levering gekend hebben naar de wijkteams en het MVT? Wat is de reden daarvan en hoe verhoudt zich dat tot de ambitie die wij samen hebben om zoveel mogelijk mantelzorgers te bereiken?
- Verder kennen de kleine MCA’s een beperkte houdbaarheid (eind 2018). Dat maakt dat de MCA’s, door de late verzending - mogelijk weer niet in de door ons zo gewenste grote aantallen, worden uitgenut. Heeft het college mogelijk al nagedacht over het vergroten van de tijdsspanne van deze MCA’s?
- Het college gaf in de behandeling in juli aan met een uitvoeringsagenda te komen. Juist gezien de huidige stand van zaken en de ambities die wij samen hebben: wat is de stand van zaken met betrekking tot die agenda?
-
2.2
Ruim een jaar geleden spraken we in deze raad over de Woningbouwvereniging voor Ambtenaren (180 woningen). De vereniging was in opspraak geraakt door een bestuursbesluit om de woningen van de vereniging te verkopen. Uit de discussie in 2016 blijkt dat sprake was van een vereniging met stevige bestuursproblemen, leden die het vertrouwen al lang opgezegd hebben, achterstallig onderhoud in veel woningen en dringende vragen over de financiële situatie. De gemeente Arnhem is statutair bij de vereniging betrokken. De gemeente koos er voor om, in samenspraak met de leden en het bestuur, een oplossing te zoeken voor de ontstane situatie. Er werd een stuurgroep in het leven geroepen en een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd.Dinsdagavond 7 november presenteerde het adviesbureau WielinqRijnland via de stuurgroep haar bevindingen ter voorbereiding op de overdracht van het oude bestuur naar een interim-bestuur dat later dit jaar zal plaatsvinden. De gemeente Arnhem, onder wie wethouder Ritsema, was bij de presentatie aanwezig. Opvallende conclusies op grond van het onderzoek zijn dat er sprake is van een vrijwel lege kas, er risico op belangenverstrengeling aanwezig is, omdat belangen elkaar zodanig kruisen dat de integriteit in het geding is en er nog geen toekomstplan ligt. De SP en de PvdA maken zich zorgen over deze situatie. Het betreft 180 woningen in Arnhem, waar op dit moment, zoals het nu lijkt, geen ruimte meer is voor noodzakelijk onderhoud.
De SP en PvdA hebben daarom de volgende vragen aan het college:
- Hoe kijkt het college aan tegen het proces dat het afgelopen jaar doorlopen is; is het nu voorliggende voorstel van de stuurgroep een goede vertaling van dat proces en zo ja, waarom?
- ‘Kans op belangenverstrengeling is structureel aanwezig omdat belangen zodanig elkaar kruisen dat de integriteit in het geding is’, zo blijkt uit het onderzoek. In de nieuwe situatie zijn personen betrokken die ook in het oude bestuur zaten of anderszins bij de Woningbouwvereniging betrokken waren. Sluit het college uit dat er in de nieuwe situatie sprake is van belangenverstrengeling? Zo ja, waarom?
- Als de huurders straks bij het interim-bestuur van de vereniging aankloppen en vragen of het (achterstallig) onderhoud aan hun woningen uitgevoerd kan worden, dan is de kans groot dat dit niet kan, omdat er onvoldoende reserve in de kas blijkt te zitten. Heeft u goed inzicht in de financiën van de vereniging, hoe is dit inzicht tot stand gekomen en ziet u aanknopingspunten om verder onderzoek te doen?.
-
2.3
Afgelopen woensdag was de raad uitgenodigd voor een bijeenkomst met de Ondernemers Vereniging Korenmarkt. Eén van de onderwerpen die aan de orde kwam, is de bereikbaarheid van de Korenmarkt. Ondernemers willen graag met de raad in gesprek om te kijken hoe dat verbeterd kan worden. Eén van de ondernemers gaf aan al geruime tijd met de gemeente in gesprek te zijn over bewegwijzering naar de Korenmarkt. Die bewegwijzering zou het de bezoeker makkelijker moeten maken om de Korenmarkt te vinden.
Vragen:
- Hoe lang is de gemeente al in gesprek met de ondernemers van de Korenmarkt over de bewegwijzering?
- Waarom is de bewegwijzering tot op heden nog niet gerealiseerd?
- Wat is er voor nodig om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen?
-
3
Geen