Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 9 oktober 2024

18:45 - 19:30
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Voorafgaand aan het vragenuurtje wordt ingesproken door mevrouw Gerrits over 'Grondwal en herinrichting woonwagencentrum Bethaniënstraat'.
Dit is de definitieve lijst met mondelinge vragen.
Deze vergadering is live te volgen en later terug te kijken via: https://arnhem.notubiz.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op 27 september ontving de raad de wekelijkse update van de lange termijn agenda. Daarop staat aangegeven dat het raadsvoorstel Omgevingsplan woonwagenlocatie Bethaniënstraat niet langer in Q3 2024 wordt aangeleverd, maar pas in Q1 2025. Voor dit uitstel wordt geen reden opgegeven. Op 2 juli 2024 ontving de raad nog een raadsbrief over de uitbreiding van 3 woonwagenlocaties, waaronder de Bethaniënstraat met een planning waarbij er in juli zou worden begonnen met het saneren van de grondwal en vanaf november het verdere traject van start zou gaan. Daarover heeft de fractie van de ChristenUnie de volgende vragen:
    1. Wat is de reden dat het raadsvoorstel Omgevingsplan woonwagenlocatie Bethaniënstraat een half jaar later aan de raad wordt aangeboden?
    2. Waarom wordt de raad niet actief geïnformeerd over deze reden?
    3. Is de grondwal nu eindelijk gesaneerd? Zo nee, waarom niet?

  2. 2

    Op 4 oktober 2024 maakte minister Faber bekend borden te willen plaatsen bij AZC’s waarop de tekst ”wij werken hier aan uw terugkeer” staat. Ik schrok van deze berichten en doet daarom een beroep op onze gastvrije en inclusieve stad, waarin iedereen, ongeacht afkomst of achtergrond, welkom is. De plannen van minister Faber om bij alle AZC's borden te plaatsen met deze boodschap druist in tegen de waarden van een stad als Arnhem, die bekendstaat om haar openheid en diversiteit. Deze borden sturen een harde en wrede boodschap naar mensen die hier hun toevlucht hebben gezocht, en dragen bij aan de stigmatisering van vluchtelingen. Wij geloven sterk dat we als stad een ander signaal moeten afgeven, een boodschap van steun en welkom, in plaats van afstand en uitsluiting. Daarom hebben wij als D66 fractie de volgende vragen:
    1. Is het college het met D66 eens dat deze borden zorgen voor meer polarisatie binnen onze samenleving? Zo nee waarom niet?
    2. Hoe verhouden de borden die minister Faber wil plaatsen bij de AZC’s zich tot de diverse en inclusieve stad die Arnhem graag uitspreekt te zijn?
    3. Is het college bereid om te weigeren als er een beroep wordt gedaan om deze borden te plaatsen bij AZC’s of andere opvangplekken binnen de grenzen van onze gemeente? Zo nee waarom niet?

  3. 3

    Sinds april zijn er herhaaldelijk signalen ontvangen over ernstige overlast rondom een zorginstelling waarvan de cliënten in een woonhuis aan de Westervoortsedijk wonen. Buren klagen over geluidsoverlast, intimidatie en een algemeen gevoel van onveiligheid in de wijk. Daarnaast maken zij zich zorgen over de woonkwaliteit en de kwaliteit van zorg richting de jongeren. De fractie van D66 ontvangt regelmatig filmpjes, foto's en berichten van bezorgde bewoners. Mensen zijn bang, kinderen kunnen niet slapen of buren worden met regelmaat geïntimideerd. Bovendien is het onduidelijk wie er in het huis woont, welke zorg er wordt geboden en of deze jongeren de hulp krijgen die ze nodig hebben. De situatie duurt al lang en is al zeker een half jaar bij de gemeente bekend, maar effectieve maatregelen blijven uit.


    In de ogen van D66 toont deze aanhoudende overlast hoe de gemeente, ondanks allerlei regelgeving, niet in staat is om deze problemen ook op te lossen. Effectieve actie op korte termijn is noodzakelijk.


    1. Heeft het college de zorginstelling aangesproken op hun verantwoordelijkheid om een goede buur te zijn? Zo ja, op welk moment en wat heeft dit opgeleverd? Zo nee, waarom niet?
    2. Waarom zijn tot nu toe geen effectieve maatregelen genomen om de overlast te stoppen en om een goede woonkwaliteit te garanderen voor de omwonenden én de jeugdige bewoners?
    3. Welke acties kunnen de bewoners, de omwonenden en de raad op korte termijn van het college verwachten, om te zorgen dat zowel deze jongeren als de omwonenden goed en veilig kunnen wonen?
  4. 4

    De bereikbaarheid en betaalbaarheid van mobiliteit zijn cruciaal voor een eerlijke en duurzame samenleving. Helaas blijkt uit recent onderzoek van het Nibud, uitgevoerd in opdracht van de Mobiliteitsalliantie, dat reizen met het openbaar vervoer of de auto voor veel huishoudens met een modaal inkomen financieel onhaalbaar is geworden.[1] De kosten van reizen zijn sinds 2015 met bijna 30% gestegen, meer dan de inflatie, wat voor onevenredige verhoging van lasten met zich meebrengt met betrekking tot vervoer. Dit belemmert niet alleen de dagelijkse mobiliteit van veel mensen, maar tast ook het sociale weefsel van onze samenleving aan. Mensen moeten steeds moeilijkere keuzes maken: bezoek aan familie, mantelzorg, werk en sport worden beperkt door de hoge vervoerskosten.
    Wat de Partij voor de Dieren betreft mag mobiliteit geen luxe zijn, maar is het een basisrecht. Met betrekking tot mobiliteit pleiten wij groene en rechtvaardige oplossingen, waarbij openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet blijven. Het is van groot belang dat de gemeente Arnhem hier actie onderneemt en inzet op duurzaam en sociaal rechtvaardig vervoer.


    De fractie van de Partij voor de Dieren heeft dan ook de volgende vragen aan het college:


    1. Heeft het college inzicht in het aantal Arnhemmers dat moeite heeft om het openbaar vervoer of de auto te betalen, en wat de gevolgen hiervan zijn voor hun dagelijkse mobiliteit?
    2. Welke concrete stappen zet de gemeente Arnhem om de bereikbaarheid van alle gebieden in de stad te verbeteren voor haar inwoners, in het bijzonder voor diegenen met een lager inkomen of die in minder stedelijke gebieden wonen en geen auto bezitten?
    3. Is het college bereid om maatregelen te onderzoeken om de betaalbaarheid van het openbaar vervoer voor een grotere groep te verbeteren, zoals gezinnen met een modaal inkomen?


    [1] NOS, ‘Reizen met ov of auto te duur voor veel huishoudens,’ 1 oktober 2024, Reizen met ov of auto te duur voor veel huishoudens (nos.nl).