Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 30 oktober 2024

19:15 - 20:00
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Let op: de rondvraag start om 19.15 uur na de installatie van de kinderburgemeester.
Tweemaal per maand kunnen raadsleden en fractievolgers mondelinge vragen stellen aan het college. Alle vragen worden meteen na indiening op deze pagina gepubliceerd.
Er is ruimte voor maximaal 6 vragen per vragenuurtje.
De definitieve lijst wordt na overleg met de vice-voorzitter op de maandag voorafgaande aan de Politieke Avond om 16.00 uur gepubliceerd.
Deze vergadering is live te volgen en later terug te kijken via: https://arnhem.notubiz.nl/live

Agendapunten

  1. 1

    Zojuist ontvingen wij via dagblad de Gelderlander het bericht dat ziekenhuis Rijnstate zich uit de poli in Arnhem Zuid terugtrekt. Het pand komt zelfs geheel leeg te staan. Een aantal jaren geleden kwamen de inwoners van Arnhem Zuid samen met de SP in actie tegen de verhuizing van het ziekenhuis van Arnhem Zuid naar Elst. Een verhuizing, die niet uit het oogpunt van de patiënten of goede zorg is genomen, maar die is ingezet om zoveel mogelijk patiënten van het “concurrerende” (sic) Canisius Ziekenhuis in Nijmegen af te kunnen snoepen. Dat de 80.000 Arnhemmers in Zuid daardoor worden benadeeld telt niet mee, want die blijven toch wel van Rijnstate afhankelijk, zo is de redenering. Zie daar het zoveelste voorbeeld tot welke ellende de zogenaamde ‘marktwerking’ in de samenleving leidt. Het college van B&W van de gemeente Arnhem, met hun zorgplicht voor de 80.000 inwoners van Arnhem Zuid, stond er destijds bij te kijken, deed niets, verzuimde de raad te informeren en kwam pas in actie na de nodige politieke ophef.
    Tegen deze verhuizing van Arnhem Zuid naar Elst hebben duizenden Arnhemmers samen met de SP actie gevoerd. De directie van Rijnstate heeft vervolgens beloofd dat er ook in de toekomst nog zorg verleend zou blijven worden vanuit het gebouw vanuit Poli Zuid. Deze belofte dreigt nu na een paar jaar al keihard te worden gebroken. Opnieuw dreigt zorgverlening dreigt uit Arnhem Zuid te verdwijnen. Dit kan toch niet zomaar. Het gaat om de belangen van 80 duizend Arnhemmers.
    Hierbij stelt de fractie van de SP de volgende vragen:
    1. Waarom heeft de raad dit in de krant moeten lezen en is de raad door het college niet geïnformeerd over het breken van deze belofte en het leegtrekken van poli-zuid?
    2. Wat heeft het college gedaan om de directie van Rijnstate aan haar beloften aan 80.000 Arnhemmers te houden en er voor te zorgen dat de zorgverlening vanuit Arnhem zuid gegeven blijft worden?
    3. Wat gaat het college ondernemen nu deze beloften lijken te zijn verbroken waarmee belangrijke zorgverlening uit Arnhem Zuid dreigt te verdwijnen?
    https://www.ad.nl/arnhem/na-sluiting-vestiging-in-velp-trekt-ziekenhuis-rijnstate-zich-na-meer-dan-20-jaar-ook-terug-uit-poli-zuid~a949e6b1/

  2. 2

    Sinds enkele weken zien we in het Arnhemse straatbeeld deelscooters van verhuurder Felyx opduiken. Dagblad De Gelderlander deed hier verslag[1] van en we lazen dat er reeds 100 deelscooters in de stad staan en dat dit aantal zelfs nog zal groeien naar 150. Dit alles ondanks het eerder aangenomen voorstel van o.a. de SP (22A81[2]) om géén deelscooters naar Arnhem te halen. De SP heeft altijd al gewaarschuwd voor verrommeling van de stad door de komst van deze deelscooters, maar het stadbestuur bezwoer dat dit niet zou gebeuren, door zogeheten 'hubs' te creëren.
    We zien nu, enkele weken na de komst van Felyx, dat hier vooral sprake is van verdoezelend en verhullend taalgebruik: allereerst wordt er weinig gedeeld. De scooters zijn in handen van Felyx, dat geld verdient door de verhuur ervan. Dit geld gaat vervolgens naar buitenlandse aandeelhouders, want in maart 2024 is Felyx overgenomen door de Spaanse Cooltra Group[3]. Daarnaast blijken die 'hubs' in de praktijk totaal niet te werken en vooral een hindernis op te leveren voor mensen die een drukke weg willen oversteken, zeker wanneer het gaat om mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of scootmobiel, of ouders met een kinderwagen.
    De verrommeling, waar al zo vaak voor gewaarschuwd is en waarvan het stadsbestuur bezwoer dat deze niet zou ontstaan, is nu dus een feit. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, zoals we nu op verschillende kruispunten kunnen zien, bijvoorbeeld bij de kruising Amsterdamseweg/Zypendaalseweg en de kruising Huijghenslaan/Velperweg[4].
    De SP-fractie heeft dan ook de volgende vragen:

    1. Erkent het college dat de voorspelde verrommeling nu wel degelijk optreedt en dat het college de inwoners van Arnhem daarmee een verkeerd beeld heeft geschetst van de komst van deze scooters?
    2. Wat gaat het college doen om deze problematiek op te lossen, zeker gezien het feit dat Felyx van plan is om binnenkort nóg meer scooters in Arnhem te plaatsen?
    3. Is het college bereid om de vergunning voor het plaatsen van deze scooters in te trekken nu blijkt dat de verrommeling en overlast wel degelijk optreedt?

    [1] https://www.gelderlander.nl/arnhem/waar-deelscooters-uit-andere-steden-alweer-verdwijnen-zet-felyx-ze-in-arnhem-juist-neer~affce01e/


    [2] https://arnhem.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/36ce27ed-1eca-469e-ae84-52c0cc47dc37


    [3] https://www.fleet-mobility.nl/fleet-mobility/2024/03/spaans-deelscooterbedrijf-koopt-felyx/?gdpr=accept


    [4] (zie bijgevoegde foto's, o.a. gemaakt door 'Groen in Arnhem' en Marco Derksen)

  3. 3

    Onlangs maakte Prorail bekend dat tot 2026 meer goederentreinen door Arnhem zullen gaan rijden. De oorzaak is dat in Duitsland aan een derde spoor wordt gewerkt voor het spoorgoederenvervoer over de Betuweroute. Tot die tijd rijdt een deel van de treinen via regionale spoorlijnen, via de route van Elst via Arnhem en Deventer naar Duitsland.1
    Hoewel het positief is dat in Duitsland eindelijk een nieuw spoor wordt aangelegd om de Betuweroute beter te benutten, leidt dat de komende jaren wel tot extra overlast voor omwonenden, zoals trillingen.2 De VNG uitte eerder al zorgen over het toenemende aantal explosieve en giftige stoffen dat door dichtbevolkte gebieden wordt getransporteerd.3
    Hoewel het spoor de veiligste vorm van goederenvervoer is, is de D66-fractie van mening dat het vanuit oogpunt van leefbaarheid en externe veiligheid zeer ongewenst is dat deze goederentreinen dwars door dichtbevolkte steden zoals Arnhem rijden.


    Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:
    1. Hoe reflecteert het college op de berichtgeving dat komende jaren meer goederentreinen met mogelijk gevaarlijke stoffen dwars door Arnhem zullen rijden?
    2. Wat is de inzet van het college richting het Rijk en Prorail wat betreft goederentreinen door dichtbevolkte gebieden? Hoe gaat het college om met de toenemende risico’s in relatie tot de nog te realiseren woningbouwplannen in de nabijheid van het spoor?
    3. Wat kan er worden gedaan om geluidsoverlast en trillingen te verminderen voor mensen die dicht bij het spoor wonen? Worden er in Arnhem al maatregelen getroffen om overlast van goederenvervoer voor omwonenden te beperken?


    1 https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/projecten/zevenaar-oberhausen/werkzaamheden-spoor-duitsland.pdf
    2 Goederentreinen denderen 1,5 jaar langs: wie aan spoor woont is de sjaak - Omroep Gelderland (gld.nl)
    3 Gemeenten blijven bezorgd over spoorvervoer gevaarlijke stoffen (binnenlandsbestuur.nl)