Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 30 oktober 2024

19:15 - 20:00
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Let op: de rondvraag start om 19.15 uur na de installatie van de kinderburgemeester.
Voorafgaand aan de rondvraag wordt ingesproken door dhr. John Holtackers over ‘overlast Blauwe Golven’ en vervolgens dhr. Nick van Espen over ‘situatie jongerencentrum De Sperwer’.  Dit is de definitieve lijst met mondelinge vragen.
Deze vergadering is live te volgen en later terug te kijken via: https://arnhem.notubiz.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Sinds enkele weken zien we in het Arnhemse straatbeeld deelscooters van verhuurder Felyx opduiken. Dagblad De Gelderlander deed hier verslag[1] van en we lazen dat er reeds 100 deelscooters in de stad staan en dat dit aantal zelfs nog zal groeien naar 150. Dit alles ondanks het eerder aangenomen voorstel van o.a. de SP (22A81[2]) om géén deelscooters naar Arnhem te halen. De SP heeft altijd al gewaarschuwd voor verrommeling van de stad door de komst van deze deelscooters, maar het stadbestuur bezwoer dat dit niet zou gebeuren, door zogeheten 'hubs' te creëren.
    We zien nu, enkele weken na de komst van Felyx, dat hier vooral sprake is van verdoezelend en verhullend taalgebruik: allereerst wordt er weinig gedeeld. De scooters zijn in handen van Felyx, dat geld verdient door de verhuur ervan. Dit geld gaat vervolgens naar buitenlandse aandeelhouders, want in maart 2024 is Felyx overgenomen door de Spaanse Cooltra Group[3]. Daarnaast blijken die 'hubs' in de praktijk totaal niet te werken en vooral een hindernis op te leveren voor mensen die een drukke weg willen oversteken, zeker wanneer het gaat om mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of scootmobiel, of ouders met een kinderwagen.
    De verrommeling, waar al zo vaak voor gewaarschuwd is en waarvan het stadsbestuur bezwoer dat deze niet zou ontstaan, is nu dus een feit. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, zoals we nu op verschillende kruispunten kunnen zien, bijvoorbeeld bij de kruising Amsterdamseweg/Zypendaalseweg en de kruising Huijghenslaan/Velperweg[4].
    De SP-fractie heeft dan ook de volgende vragen:

    1. Erkent het college dat de voorspelde verrommeling nu wel degelijk optreedt en dat het college de inwoners van Arnhem daarmee een verkeerd beeld heeft geschetst van de komst van deze scooters?
    2. Wat gaat het college doen om deze problematiek op te lossen, zeker gezien het feit dat Felyx van plan is om binnenkort nóg meer scooters in Arnhem te plaatsen?
    3. Is het college bereid om de vergunning voor het plaatsen van deze scooters in te trekken nu blijkt dat de verrommeling en overlast wel degelijk optreedt?

    [1] https://www.gelderlander.nl/arnhem/waar-deelscooters-uit-andere-steden-alweer-verdwijnen-zet-felyx-ze-in-arnhem-juist-neer~affce01e/
    [2] https://arnhem.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/36ce27ed-1eca-469e-ae84-52c0cc47dc37
    [3] https://www.fleet-mobility.nl/fleet-mobility/2024/03/spaans-deelscooterbedrijf-koopt-felyx/?gdpr=accept
    [4] (zie bijgevoegde foto's, o.a. gemaakt door 'Groen in Arnhem' en Marco Derksen)

  2. 2

    Onlangs maakte Prorail bekend dat tot 2026 meer goederentreinen door Arnhem zullen gaan rijden. De oorzaak is dat in Duitsland aan een derde spoor wordt gewerkt voor het spoorgoederenvervoer over de Betuweroute. Tot die tijd rijdt een deel van de treinen via regionale spoorlijnen, via de route van Elst via Arnhem en Deventer naar Duitsland.1
    Hoewel het positief is dat in Duitsland eindelijk een nieuw spoor wordt aangelegd om de Betuweroute beter te benutten, leidt dat de komende jaren wel tot extra overlast voor omwonenden, zoals trillingen.2 De VNG uitte eerder al zorgen over het toenemende aantal explosieve en giftige stoffen dat door dichtbevolkte gebieden wordt getransporteerd.3
    Hoewel het spoor de veiligste vorm van goederenvervoer is, is de D66-fractie van mening dat het vanuit oogpunt van leefbaarheid en externe veiligheid zeer ongewenst is dat deze goederentreinen dwars door dichtbevolkte steden zoals Arnhem rijden.


    Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:
    1. Hoe reflecteert het college op de berichtgeving dat komende jaren meer goederentreinen met mogelijk gevaarlijke stoffen dwars door Arnhem zullen rijden?
    2. Wat is de inzet van het college richting het Rijk en Prorail wat betreft goederentreinen door dichtbevolkte gebieden? Hoe gaat het college om met de toenemende risico’s in relatie tot de nog te realiseren woningbouwplannen in de nabijheid van het spoor?
    3. Wat kan er worden gedaan om geluidsoverlast en trillingen te verminderen voor mensen die dicht bij het spoor wonen? Worden er in Arnhem al maatregelen getroffen om overlast van goederenvervoer voor omwonenden te beperken?


    1 https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/projecten/zevenaar-oberhausen/werkzaamheden-spoor-duitsland.pdf
    2 Goederentreinen denderen 1,5 jaar langs: wie aan spoor woont is de sjaak - Omroep Gelderland (gld.nl)
    3 Gemeenten blijven bezorgd over spoorvervoer gevaarlijke stoffen (binnenlandsbestuur.nl)

  3. 3

    Op 7 december 2022 was de gemeenteraad getuige van het indrukwekkende verhaal dat één van de jongeren uit de Geitenkamp vertelde. Hij, en vele anderen jongeren uit de wijk, moesten toezien hoe de toekomst van hun Sperwer op het spel stond . Daarom kwamen zij samen met de SP in actie om zeggenschap over hun jongerencentrum op te eisen. Naar aanleiding hiervan, en naar aanleiding van toezeggingen van het college, werd ingezet op behoud van De Sperwer als centrum voor activiteiten, behoud van de geliefde en gewaardeerde jongerenwerker én een doorslaggevende stem voor jongeren in de toekomst van De Sperwer.
    Nu, bijna twee jaar later, is er onder de jongeren grote onrust ontstaan die dreigt tot een kookpunt te komen. Van de gedane beloftes is in hun ogen namelijk weinig terechtgekomen: op De Sperwer is weinig meer te doen en het gebouw oogt verlaten en verwaarloosd. De meest vertrouwde jongerenwerker is ontslagen en met ideeën van de jongeren zelf wordt niets gedaan. Er is sprake van teleurstelling, woede en onbegrip, wat allemaal resulteert in een groot gebrek aan vertrouwen in de manier waarop het huidige jongerenwerk nu in de wijk wordt ingevuld. Daarbij geven de jongeren aan dat het niet gaat om de inzet van de huidige jongerenwerkers. De onvrede en het gebrek aan vertrouwen richten zich vooral op de “hogere niveaus”, waar zij géén gehoor vinden en waar in hun ogen een model voor jongerenwerk op hun wijk wordt gelegd die niet passend is.
    Wat de SP betreft vindt er snel een herstel van vertrouwen plaats door met de jongeren om te tafel te gaan, naar hen te luisteren en hen daadwerkelijk zeggenschap te geven over hun jongerencentrum. Dit was de belofte van twee jaar geleden en deze belofte dient nagekomen te worden.
    De SP-fractie heeft dan ook de volgende vragen:

    1. Sinds wanneer is het college op de hoogte van de onrust en onvrede over de huidige invulling van het jongerenwerk op de Geitenkamp?
    2. Hoe kan het dat deze onrust is ontstaan nadat het college twee jaar geleden mooie beloftes deed over ‘een doorslaggevende stem’ voor jongeren in de toekomst van De Sperwer?
    3. Hoe gaat het college de eerder gedane beloftes nakomen en werken aan herstel van vertrouwen en wanneer mogen we hiervan de resultaten verwachten?

    Toezeggingen

    Titel
    Jongerencentrum De Sperwer
  4. 4

    De Blauwe Golven, een mooi stukje Arnhem dat inmiddels vrijwel klaar is. Zowel voor- als tegenstanders zijn het over één ding eens: de locatie is fraaier geworden dan voorheen. Vroeger was het een grauwe plek die eerder overlast aantrok dan afstootte. Om die reden gaf de raad op 17 april 2019, met motie 19M23, de opdracht om de capaciteit voor handhaving op overlast in de avond- en nachturen uit te breiden.
    Nu bereiken ons signalen uit de buurt dat de overlast nog steeds even groot is en dat de beloofde uitbreiding van toezicht en handhaving in de avond- en nachturen niet is doorgevoerd. Vooral in de weekenden veroorzaakt het uitgaanspubliek veel hinder. Navraag bij de gemeente bevestigt deze signalen: hoewel het aantal meldingen van overlast niet is toegenomen, is deze ook zeker niet afgenomen. De locatie wordt meegenomen in de reguliere controlerondes, maar die zijn niet uitgebreid zoals de raad destijds heeft gevraagd. Bewoners herinneren ons nu terecht aan deze belofte.
    Daarom heeft VVD Arnhem de volgende vragen:

    1. Erkent het college dat de raad in april 2019 heeft besloten tot uitbreiding van de handhavingscapaciteit op en rond de Blauwe Golven in de avond- en nachturen, en dat deze uitbreiding feitelijk niet heeft plaatsgevonden?
    2. Waarom heeft het college de opdracht van de raad, die inmiddels vijf jaar oud is, niet uitgevoerd?
    3. Wanneer zal het college wel overgaan tot het uitbreiden van de handhavingscapaciteit in de avond- en nachturen op en rond de Blauwe Golven?

    Toezeggingen

    Titel
    Overlast Blauwe Golven
  5. 5

    In de week van 21 oktober zijn in de stad verschillende weg- en onderhoudswerkzaamheden gestart. Hoewel werkzaamheden vaak overlast en vertraging met zich meebrengen, kan dit beperkt worden door goede voorbereiding en duidelijk aangegeven alternatieve routes. De werkzaamheden van afgelopen week zorgden echter voor een vrijwel ontoegankelijke stad. Online verdween de binnenstad haast onder alle symbolen van werkzaamheden, en als Arnhemmer en bezoeker kon je zien dat alternatieve routes niet waren aangegeven. Verschillende belangrijke toegangswegen waren afgesloten, wat pas duidelijk werd bij het zien van verbodsborden. Verkeersregelaars konden weinig meer doen dan aangeven dat wegen waren afgesloten.
    Zo werd bijvoorbeeld een rit van 600 meter van het Roermondsplein naar de Trans een tocht van ruim drie kwartier via Arnhem-Zuid en de John Frostbrug. Onze fractie ontving klachten van bewoners, ondernemers en bezoekers, maar ook constructieve ideeën over mogelijke oplossingen om de overlast te beperken. Wij zien dat het college nog veel kansen laat liggen om de situatie te verbeteren en daarom heeft VVD Arnhem de volgende vragen:

    1. Waarom is het bij deze werkzaamheden wederom misgegaan met de verkeersdoorstroming en communicatie van omleidingen, ondanks eerdere vragen en aandacht voor dit probleem?
    2. Welke eerdere lessen en verbeterpunten zijn hier blijkbaar niet of niet goed doorgevoerd?
    3. Welke stappen zijn er genomen om vooraf overleg te voeren met bewoners en ondernemers over de geplande werkzaamheden en mogelijke omleidingsroutes?
  6. 6

    De fractie BurgerBelang Arnhem is door diverse personen benaderd over de lange duur van de afsluiting van een verkeersader van Zuid naar Noord, de Nelson Mandelabrug. Wij hebben alle begrip dat werkzaamheden moeten worden uitgevoerd en dat gebruik van de Nelson Mandelabrug voor motorvoertuigen gevaarlijk is. Wij vragen ons af of bij de afsluiting van wegen rekening wordt gehouden met de economische- en verkeerstechnische effecten ervan. Wij denken van niet.
    Het leidt tot de volgende vragen van de fractie BurgerBelang Arnhem: 
    1. Op welke wijze is bij de afsluiting van zuid naar noord van de Nelson Mandelabrug rekening gehouden met de economische- en verkeerstechnische gevolgen?
    2. Is het college bereid om schade die is ontstaan voor ondernemers in redelijkheid te vergoeden?
    3. Is het college bereid om bij volgende werkzaamheden aan wegen rekening te houden met de economische- en verkeerstechnische gevolgen, door ondernemers die schade lijden de te vergoeden en bij aanbesteding van werkzaamheden te eisen dat de werkzaamheden niet langer dan één werkdag stil mogen liggen; dat voor elke werkdag dat de werkzaamheden stilliggen een vergoeding van bijvoorbeeld 2,5% van de aanneemsom dient te worden betaald?