Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 11 september 2024

18:45 - 19:45
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Dit is de definitieve lijst met mondelinge vragen.
Deze vergadering is live te volgen en later terug te kijken via: https://arnhem.notubiz.nl/live

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op verschillende plekken in Arnhem wordt momenteel aan de weg gewerkt. Veel van deze werkzaamheden worden uitgevoerd in de zomermaanden. Grotere projecten zoals de Velperweg en Onderlangs kosten meer tijd en duren daardoor langer. Werkzaamheden worden vaak in fases uitgevoerd, waardoor de overlast wordt verminderd. Ook worden omleidingsroutes voor automobilisten aangegeven.
    Hoewel D66 over het algemeen tevreden is over de manier waarop de werkzaamheden worden organiseert, maken wij ons zorgen over de doorgang van het OV en fietsers.


    In het geval van Onderlangs wordt verkeer via de Utrechtsestraat omgeleid. Het levert hier enorme drukte op, met als gevolg dat het busverkeer tussen Arnhem en Wageningen / Oosterbeek vaak compleet vast zit. Fietsers worden via een voetpad langs de werkzaam-heden geleid, maar op die route worden tegelijkertijd ook werkzaamheden uitgevoerd.


    De D66-fractie ontvangt verschillende signalen dat de bereikbaarheid onder druk staat en heeft de volgende vragen aan het college:

    1. Hoe beoordeelt het college de doorgang voor fietsers en OV tijdens de genoemde werkzaamheden?
    2. Is het college het met D66-fractie eens dat ondanks onvermijdbare overlast tijdens werkzaamheden, prioriteit moet worden gegeven aan doorgang van openbaar vervoer en fietsers, zodat mensen maximaal worden gestimuleerd om tijdens werkzaamheden niet met de auto op deze routes te reizen?
    3. Hoe zorgt het college ervoor dat bij Onderlangs, maar ook op andere plekken nu en in de toekomst, doorgang van alternatief vervoer tijdens werkzaamheden voldoende wordt geborgd?

    Toezeggingen

    Titel
    Systeem van bonus voor aannemer bij wegaanpassingen
  2. 2

    In Nederland en dus ook in Arnhem komt laaggeletterdheid veel voor. De ChristenUnie vindt het van groot belang dat de leesvaardigheid van Arnhemmers verbeterd wordt. De Bibliobus was tot voort kort eén van de manieren waarbij al op jonge leeftijd het lezen in Arnhem werd gestimuleerd. Arnhemse scholen waren zeer positief over de Bibliobus.
    Helaas is de Bibliobus verdwenen en niet teruggekeerd na de zomervakantie. Er worden alternatieven uitgerold, maar het is nog maar de vraag of die het effect van het wegvallen van de Bibliobus voldoende zullen compenseren.


    De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen:

    1. Hoe kijkt het college naar het wegvallen van de Bibliobus en de mogelijke nadelige effecten hiervan op de leesvaardigheid van Arnhemmers?
    2. Is het college in gesprek geweest met Rozet over het verdwijnen van de Bibliobus. Zo ja, in hoeverre is het college betrokken geweest bij het tot stand komen van alternatieven?
    3. Is het college van mening dat de geboden alternatieven voldoende effect hebben om de nadelige effecten van het wegvallen van de Bibliobus te compenseren? Zo niet, is het college dan bereid om zich hard te maken voor de terugkeer van de Bibliobus?
  3. 3

    Arnhem kent een rijke fietstraditie: vele fietsers genieten van de pracht van onze natuur. Op verharde of onverharde wegen, langs het water, of in de bossen: Arnhem is een paradijs voor de recreatieve fietser. Arnhem kent dan ook een sterk verenigingsleven op het gebied van fietsen. Denk aan RETO, de Gele Rijders, Airborne MTB, en MTB Zuid-Veluwe. Arnhem kende lange tijd een rijke traditie van gezamenlijk overleg met vertegenwoordigers van deze verenigingen om tot een goede balans van recreatie, natuur en sport te komen.


    Helaas heeft huidige college ervoor gekozen om niet langer samen te werken met fietsers, vrijwilligers en hun verenigingen, maar in plaats daarvan volstrekt eenzijdig op te treden en zonder vorm van overleg fietsroutes in Arnhem-Noord te sluiten. Dit alles gebeurt zonder deugdelijke onderbouwing. Sterker nog: het college werkt op deze manier actief polarisatie in de hand, waarbij er een tegenstelling wordt gecreëerd tussen fietsers enerzijds en natuur anderzijds. Daarnaast handelt het college hiermee in strijd met een eerder aangenomen motie waarin wordt opgeroepen om sporten in de buitenruimte te beschermen en dit te doen in overleg met betrokkenen.


    Wat de SP betreft herstelt het college snel haar eigen fouten. Het vertrouwen met de betrokkenen dient hersteld te worden en de bospaden in overleg weer geopend. 


    De SP-fractie heeft dan ook de volgende vragen:

    1. Erkent het college dat de recent genomen maatregelen op mountainbikeroutes in Arnhem-Noord averechts werken, aangezien fietsers van gereguleerde paden worden verdreven waardoor ‘wildfietsen’ toeneemt?
    2. Is het college bereid op korte termijn met vertegenwoordigers van de Bosfietscoalitie in gesprek te gaan om tot een gezamenlijke oplossing te komen en de vertrouwensbreuk te herstellen die door het eenzijdige optreden van het college is ontstaan?
    3. Wanneer kunnen fietsers heropening van de gereguleerde fietsrouters verwachten?

    Toezeggingen

    Titel
    In gesprek met mountainbikers
    Raadsbrief over proces tot nu toe en toekomst
  4. 4

    In de afgelopen jaren heeft Arnhem zich duidelijk uitgesproken voor het bevorderen van duurzaamheid en het stimuleren van elektrisch rijden. In 2022 zei Wethouder Nermina Kundic over het realiseren van 150 laadpalen in Arnhem: “Deze stap past uitstekend bij onze ambitie voor meer schoon en stil vervoer in Arnhem." Hier zijn wij het helemaal mee eens.


    Echter lijkt er op het gebied van laadplekken en de aanduiding hiervan iets mis te gaan in Arnhem. Hoewel er in onze stad een aanzienlijk aantal laadplekken wordt aangelegd, lijkt het erop dat deze plekken vaak niet exclusief zijn gereserveerd voor elektrische auto's. Dit leidt tot situaties waarin bestuurders van elektrische voertuigen, die afhankelijk zijn van deze laadpunten, hun auto niet kunnen opladen omdat de plekken bezet zijn door voertuigen die geen elektriciteit nodig hebben. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Blauwe Golven.


    Dit roept bij onze fractie de volgende vragen op:

    1. Waarom zijn de laadplekken voor elektrische auto's op bijvoorbeeld de parkeerplaats van de Blauwe Golven niet gereserveerd voor voertuigen die daadwerkelijk afhankelijk zijn van elektriciteit?
    2. Hoe denkt het college dat deze situatie bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente op het gebied van duurzaamheid en het bevorderen van elektrisch rijden?
    3. Welke stappen onderneemt het college om ervoor te zorgen dat elektrische voertuigen altijd toegang hebben tot oplaadfaciliteiten op parkeerplaatsen in de wijken en de Blauwe Golven?