- Locatie
SH - Raadzaal
- Voorzitter
- A. Marcouch
- Toelichting
-
Definitieve lijst met mondelinge vragen.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
De coronacrisis raakt ons hard, ook de jongeren in deze stad. Steeds meer jongeren in Arnhem kampen met psychische klachten als effect van de maatregelen, zij vereenzamen, verliezen hun perspectief en soms zelfs hun zin in het leven. Dat is ongelofelijk treurig. En iets om ons grote zorgen over te maken. Eerder stelde GroenLinks al vragen over psychisch kwetsbaren en de gevolgen van de avondklok. Ook nu weer vragen wij aandacht voor de mentale gevolgen van de coronamaatregelen op onze inwoners.
De burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, riep het kabinet recentelijk op om de maatregelen voor jongeren te versoepelen en hen bewegingsvrijheid terug te geven. De GroenLinks fractie ondersteunt de oproep van burgemeester Halsema volledig. Het kabinet geeft aan de situatie van jongeren serieus te nemen en staatsecretaris Blokhuis liet weten dat gemeenten hun buurthuizen, sporthallen of bijvoorbeeld bibliotheken mogen opstellen, zodat jongeren elkaar fysiek kunnen ontmoeten. Gemeenten kunnen bepalen hoe zij, met inachtneming van de coronaregels, deze ‘inlopen’ organiseren.
Daarom heeft GroenLinks de volgende vragen:
- Is het college het met GroenLinks eens dat we zo snel mogelijk dergelijke ‘inlopen’ moeten organiseren in Arnhem, zodat jongeren wat ademruimte krijgen?
- Wat kunnen jongeren de komende tijd van de gemeente verwachten? Hoe, per wanneer en waar gaan de inlopen in Arnhem plaatsvinden?
- Hoe worden jongeren op de hoogte gebracht van de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten?
-
2
In het weekend van 6 en 7 februari zijn grote hoeveelheden sneeuw gevallen. Het is begrijpelijk dat de strooidienst dit niet aan kon. Echter, vanaf maandagmiddag sneeuwde het (bijna) niet meer en was de voorspelling dat er geen sneeuw meer zou vallen. Dat zou de gelegenheid geven om te voorkomen dat straten en fietspaden spekglad zouden opvriezen, maar wij zagen weinig nieuwe actie.
Wij ontvingen meldingen van meerdere ouderen en de APCG m.b.t. de ontoegankelijkheid van de stad. Zo was er de melding van een oudere dat in de Meppelstraat niet wordt gestrooid. Na haar melding met Fixie was het antwoord dat de straat ‘niet op het lijstje staat’. In deze straat wonen veel ouderen en er is zelfs geen stoep. Voor deze mensen is het vrijwel onmogelijk om het huis nog uit te komen en er valt ook geen stoep schoon te maken.
Ook als er in grotere straten gestrooid of geschoven wordt, kan dit zelfs de situatie verslechteren op stoepen en fietspaden door het ontstaan van grote bergen weggeschoven sneeuw. Dat komt nog bij het feit dat op stoepen en veel fietspaden helemaal nooit gestrooid werd en dat zij verijsden in de dagen na de sneeuwval. Mensen zijn ook niet meer verplicht hun stoep sneeuwvrij te maken, hetgeen problemen veroorzaakt voor minder mobielen.
Opvallend was de slechte staat van de fietspaden, die in veel gevallen ook niet gestrooid of geschoven werden en ook verijsden.
Naar het onze fractie bij staat is er in het verleden op strooien bezuinigd, maar wel met de toezegging dat men kan vragen om strooien als bijvoorbeeld de straat een ijsbaan wordt of in andere onveilige situaties. Wij vinden dat het beleid eens opnieuw bekeken moet worden.
Onze vragen:- Er bestaat een kaart/lijst die laat zien waar per definitie niet gestrooid wordt. Deze laat zien dat in het merendeel van de straten niet wordt gestrooid. Betekent dit dat bewoners geen strooibeurt kunnen aanvragen, ook niet in situaties waar veel ouderen wonen e.d?
- In het verleden is aangegeven dat er op aanvraag gestrooid kon worden (wethouder van Gastel nav bezuinigingen op strooien). Dit bleek niet het geval anno 2021. Is de wethouder bereid criteria te ontwikkelen om dit wel mogelijk te maken voor de belastingbetaler?
- Wat is het beleid t.a.v. fietspaden, die veelal niet gestrooid bleken, ook niet langs doorgaande wijkroutes zoals de Groningensingel, Marga Klompesingel, e.d.? Is de fietser hierbij niet enorm in het nadeel?
Toezeggingen
Titel Strooibeleid -
3
Het kabinet heeft de noodmaatregel Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) aangekondigd. Dit is een tijdelijke aanvulling op de bestaande Bijzondere Bijstand en is speciaal bedoeld voor mensen die niet in aanmerking komen voor de bestaande regelingen en dus tussen wal en schip vallen.
Door de coronacrisis kunnen Arnhemmers te maken krijgen met onvoorziene en plotseling terugval van hun inkomen. Zij kunnen soms hierdoor de noodzakelijke kosten niet meer betalen. De gemeente heeft de opdracht gekregen om de TONK uit te voeren terwijl veel hierover nog niet duidelijk is.
Daarom heeft de VVD de volgende vragen:
1. Waar kun je in Arnhem terecht om de TONK aan te vragen en vanaf wanneer kan dat?
2. Hoe gaat het college de mensen bereiken die hiervoor in aanmerking komen en is hier een communicatieplan voor opgezet? -
4
De raad besloot in juli van dit jaar tot het invoeren van ‘Geregeld beheer’. Hiermee is er voortaan een aanspreekbare beheerder bij kamerverhuur. Zowel voor omwonenden als voor de kamerbewoners zelf. Vanzelfsprekend is het dan ook de bedoeling dat de beheerder van een pand de in de APV opgenomen taken uitvoert, zodat huisregels kunnen worden gehandhaafd en alleen bewoners die overlast geven daarop worden aangesproken.
Nadat het eerst tot onze verbazing al een half jaar duurde voordat de regels in werking traden, blijken ze nu niet of veel te langzaam te worden ingezet. Bij een casus in Schuytgraaf worden klagende bewoners überhaupt niet gewezen op de regels voor ‘Geregeld beheer’ in de APV. Zij moesten zelf een verzoek tot handhaving om de gemeente in beweging te krijgen. En een maand na de eerst klacht is er nog geen enkel zicht op handhaving van de strijdigheid met het bestemmingsplan of van het overtreden van de APV. Er wordt alleen nog maar intern overlegd.
Nog groter was onze verbazing toen we vernamen dat in het Spijkerkwartier het college omwonenden niet wijst op de rol van de beheerder, en het college de beheerder niet aanspreekt op zijn taken, maar bewoners die geen overlast veroorzaken het gesprek laat aangaan met omwonenden. “We worden weggezet als het probleem en op het matje geroepen, terwijl wij net zo goed last hebben van overlast van een paar mensen die zich niet aan de regels houden,” aldus één van de bewoners naar aanleiding van de brief van 16 februari.
Dit leidt bij de D66-fractie tot de volgende vragen:
1. Kan het college zich voorstellen dat het sturen van een brief voor een gesprek over ‘goed buurmanschap’ aan kamerbewoners die zelf overlast ervaren, niet als een rechtvaardige actie van de gemeente wordt gezien?
2. Waarom kiest het college ervoor de kamerbewoners tegenover een grote groep zeer georganiseerde klagende buurtbewoners én de wethouder te plaatsen, waarbij diegenen die overlast veroorzaken niet aanwezig zullen zijn, terwijl er ook een mogelijkheid is om af te dwingen dat beheerder zorgt voor naleving van de huisregels door de enkele bewoners die nu overlast veroorzaken?
3. Mogen inwoners ervan uitgaan dat door de raad vastgestelde regels – waaronder geregeld beheer – zo effectief mogelijk worden ingezet en dat zij (mits handhaving rechtvaardig en gepast is) bij een verzoek tot handhaving binnen afzienbare tijd verbetering merken? -
5
Op 15, 16 en 17 maart stemmen we niet alleen voor de Tweede Kamerverkiezingen, maar ook voor het referendum afvalbeleid. Op 28 januari 2021 ontvingen we van het college een brief over de communicatie en opkomstbevordering van de verkiezingen. Kort gezegd is er op de website anhemstemt.nl informatie te vinden, staan er borden langs de weg en is het Kieskompas ingeschakeld. Verdere informatievoorziening over de inhoud van het referendum wordt niet gegeven. Daarover heeft GroenLinks de volgende vragen:
1. Erkent het college dat goede informatievoorziening bijdraagt aan een betere opkomst en betere afweging van standpunten?
2. Wordt de papieren versie van het Kieskompas huis-aan-huis verspreidt?
3. Op welke manier informeert het college álle Arnhemmers over het referendum afvalbeleid op inhoudelijke wijze?