Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 29 september 2021

18:45 - 19:45
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Definitieve lijst met mondelinge vragen.
Voorafgaand aan het vragenuurtje zal door vier personen worden ingesproken:
Steven Ruikes spreekt in over de bewonersactie m.b.t. het afmaken van het groot onderhoud op Schaarsbergen. (Hij zal handtekeningen aanbieden namens bewoners van Schaarsbergen)
Nabil el Malki zal na een korte toelichting namens AM-Supportteam en Presikhaaf University het Jongerenmanifest aanbieden.
Martijn Dijkstra spreekt in over de aangelegde keervoorzieningen in de straten IJskristal, Zonnewende en Schemering (Schuytgraaf).
Henny Noordzij spreekt in over het behoud van het Arnhems openbaar vervoer en de Arnhemse buslijnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Wij ontvangen al maanden wekelijks vele mails van bewoners over de lawaaioverlast op de singels. De bewoners zijn het meer dan zat. Zij ondernemen talloze acties waaronder het melden via de Fixi-app. Eén bewoner heeft het zelfs al 45 maal gemeld!
    En steeds krijgen ze hetzelfde antwoord: “U kunt het beter melden bij de politie of uw wijkagent”. De melder wordt van het kastje naar de muur gestuurd, want de wijkagent zegt: “Dit is een probleem van de gemeente”.
    Dit is toch niet hoe de gemeente met zijn inwoners wil omgaan? Namens de fractie Arnhem Centraal heb ik hier al vele vragen over gesteld en ook de heer Visser van de PvdA heeft dit probleem onder de aandacht gebracht.
    Het enige effect is, dat wij wekelijks e-mails ontvangen, dat het van kwaad tot erger wordt met de herrie en het racen op de singels!
    Daarom heeft onze fractie de volgende vragen :

    1. Heeft u daadwerkelijk al actie ondernomen om de overlast als gevolg van de herrie en het racen op de singels op te lossen? Zo ja wat heeft u ondernomen en met welk resultaat tot nu toe?
    2. Bent u op de hoogte van het feit dat een melding via de Fixi-app (gemeente ) leidt tot een doorverwijzing naar de politie? En dat de wijkagent de bal weer neerlegt bij de gemeente? Wat vindt u van deze procedure, maar vooral: wat gaat u hier aan doen?
    3. Bent u bereid om nogmaals met de betrokken bewoners in gesprek te gaan om zo gezamenlijk tot een voor hun acceptabele oplossing te komen? En daarmee de nodige onrust weg te nemen?
  2. 2

    Op 30 augustus 2021 verscheen in de Volkskrant het artikel “In Arnhem: Hoe je studenten uit hun kamers pest met arbeidsmigranten” (https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/hoe-je-studenten-uit-hun-kamers-pest-met-arbeidsmigranten\~bd666ff7/). Het gaat over twee oude herenhuizen in de Driekoningenstraat in het Spijkerkwartier, waar een nieuwe eigenaar het niet zo nauw neemt met de regels. De laatste studenten lijken te worden weggepest door er veel arbeidsmigranten in wisselende samenstelling te huisvesten. Zij veroorzaken de nodige overlast en nergens blijkt dat de verhuurder dan wel gemeente dit actief bestrijdt. Meldingen over deze overlast in de Driekoningenstraat ontvangen we vanuit meerdere huizen.
    Voor sommige huizen geldt de handhavingsmogelijkheid uit een recent aangenomen facet bestemmingsplan (17 juni 2020, https://www.arnhem.nl/Inwoners/bouwen\_en\_verbouwen/Regels\_woningsplitsing\_en\_verkamering). Daarin is het gebruik door arbeidsmigranten niet toegestaan (“.. kortdurend verblijf van maximaal 3 maanden, te vergelijken met logies, al dan niet als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden, aan werknemers;…. “). Dat geldt echter alleen voor nieuwe vergunningen en/of gebruik. Het huis dat wordt beschreven in het artikel van de Volkskrant, was vóór het facet bestemmingsplan verkamerd waardoor de nieuwe regels niet gelden. De gemeente Arnhem heeft echter meer instrumenten om woonoverlast tegen te gaan.
    Daarom heeft de VVD fractie de volgende vragen:
    1. Wat is het actuele beleid om dit soort misstanden in de leefbaarheid (openbare dronkenschap, geluidsoverlast, etc) aan te pakken door de politie en BOA’s? En op welke manier kan ook de verhuurder, zeker als dat stelselmatig voorkomt, hierop worden aangepakt?
    2 . Wat zijn de kaders en de capaciteit om overlast aan te pakken en is dit in samenwerking met vergunningsverlening/Odra en/of hoe kan dat beter worden georganiseerd?

    Toezeggingen

    Titel
    Huisvesting arbeidsmigranten
  3. 3

    Een aantal weken geleden zijn in verschillende doodlopende straten in Schuytgraaf, waaronder Schemering en Zonnewende, keerlussen aangelegd. Bewoners in deze straten werden op een ochtend erg verrast door de komst van wegwerkers en een graafmachine. Uit navraag bleek dat bewoners op geen enkele manier actief vooraf zijn geïnformeerd over het aanleggen. Tegelijkertijd bleken er veel bezwaren te zijn tegen deze keerlussen. Een gesprek met de gemeente was daarover helaas niet mogelijk, omdat de verkeerslussen al waren aangelegd. Achteraf is er alsnog een brief verstuurd, maar die riep nieuwe vragen op.
    De PvdA vindt het belangrijk dat keuzes van de gemeente zo veel mogelijk draagvlak in de wijk hebben. Dat betekent op zijn minst dat bewoners goed worden geïnformeerd. De PvdA heeft de afgelopen tijd vaker gezien dat bij verkeersmaatregelen onduidelijk is wat er precies gebeurt en dat bewoners niet weten wat ze kunnen verwachten van de gemeente. Daarom heeft de PvdA de volgende vragen aan het college:
    1. Waarom zijn bewoners niet vooraf geïnformeerd over de verkeersmaatregelen in Schuytgraaf?
    2. Is het college bereid om in het vervolg bewoners vooraf te informeren en daarbij helder te zijn over wat er gaat gebeuren en welke inspraakmogelijkheden er voor bewoners zullen zijn?
    3. Is het college bereid om voortaan vooraf een verkeersbesluit te nemen, zodat bewoners ook ruim de tijd hebben om eventueel bezwaren of zienswijzen in te dienen?

  4. 4

    Park Zypendaal is in Arnhem van donderdag 21 tot en met zondag 31 oktober het decor voor De Grote Schijn, een ‘zinnenprikkelende wandeling’ door een uitbundig uitgelicht bos. ‘Alle zintuigen worden geprikkeld’. Helaas geldt dat ook voor parkdieren, die er vooral hinder van hebben dat hun zintuigen geprikkeld worden. Park Zypendaal is een park en geen festivalterrein. De Partij voor de Dieren maakt zich net als o.a. parkbeheerders en ‘de vrienden van Sonsbeek’ zorgen over het toenemend aantal evenementen in de Arnhems stadsparken. De parken in Arnhem zijn naast plezierig verblijf voor recreanten ook habitat van in net wild levende dieren, die al ernstig genoeg in de verdrukking komen door de in de natuur oprukkende mens.
    Daarom heeft de Partij voor de Dieren de volgende vragen:
    1.  Welke voorwaarden en afspraken heeft gemeente Arnhem met de organisatoren gemaakt om verstoren van dieren zoveel mogelijk te beperken?
    2.  Bent u bereid met (ex)parkbeheerders en ‘vrienden van Sonsbeek’, milieudefensie en andere natuurminnende partijen om tafel te gaan om afspraken te maken over beperken van het aantal evenementen in Arnhemse parken met als doel deze zowel in aantal als inhoudelijk aan te passen aan de draagkracht van deze parken en hun bewoners?
    Op 30 oktober is het ‘nacht van de nacht’, een moment om aandacht te vragen voor lichtvervuiling. “Tijdens de Nacht van de Nacht worden er door het hele land evenementen georganiseerd in het donker. Honderden bedrijven en gemeenten doven lichten van gebouwen en reclameverlichting.”
    3.  Hoe beoordeelt u een lichtspektakel op het moment dat overal in Nederland bedrijven en gemeenten proberen aandacht te vragen voor lichtvervuiling? En bent u bereid met de organisatie van ‘de grote schijn’ in gesprek te gaan om op 30 oktober de activiteiten te staken?

    Toezeggingen

    Titel
    Evaluatie Lichtshow De Grote Schijn Park Zypendaal
  5. 5

    Coronatoegangsbewijzen, hoe kunnen we onze horeca ondernemers helpen?
    Eindelijk wordt de anderhalvemeter samenleving vanaf 25 september losgelaten. We mogen dan onder andere weer de horeca bezoeken zonder dat we afstand van elkaar hoeven te houden. Om deze stap goed te kunnen nemen, vragen we de ondernemers coronabewijzen van hun gasten te controleren. Dat is best veel gevraagd en ondanks dat deze zelfde horeca ondernemers een pittige tijd achter de rug hebben, zijn ze zich hier zo goed als kan op aan het voorbereiden. En net zoals in Arnhem de ondernemers samen met de gemeente als eerste in het land de gezamenlijke QR code hadden ontwikkeld om de controle over coronaklachten aan de deur makkelijker te maken, zou de VVD ook nu de horeca ondernemers willen helpen. Bijvoorbeeld door hospitality medewerkers in te zetten, zoals we dat in het begin van de Corona periode deden om de 1,5 meter te waarborgen.
    Daarom heeft de VVD de volgende vraag:
    Op welke manier kunnen wij naast de ondernemers gaan staan en ze helpen met de opdracht de horeca veilig te houden en de Corona bewijzen op een makkelijke manier te checken en er zo voor te zorgen dat de horeca weer kan doen waar ze goed in is, namelijk op een gastvrije manier bezoekers ontvangen?

  6. 6

    "Het is niet vijf over twaalf, maar zes over twaalf. Ik durf stellig te beweren dat er meer mensen kapotgaan aan het beleid dat ons land heeft, dan aan softdrugs zelf".
    Dat zijn de woorden van Han van Midden (VVD), burgemeester van Roosendaal (NOS, 17-9-2021, https://nos.nl/artikel/2398197-burgemeesters-softdrugs-legaliseren-tegen-ondermijnende-criminaliteit). Van Midden heeft samen met 36 andere burgemeesters uit het hele land en van verschillende politieke partijen, het ‘Manifest Ondermijnende Criminaliteit’ (https://prodob.blob.core.windows.net/cmsprod/file/cc6057b8d8fb430b8fd2ce5076f33656.pdf) ondertekend. In dit manifest roepen deze burgemeesters op tot een verbeterde aanpak van ondermijning. Belangrijk onderdeel van het manifest is het kernpunt dat gaat over het legaliseren van softdrugs en het weghalen van het verdienmodel bij criminelen.
    Arnhem is een gemeente waarin we veel last hebben van ondermijning. Ook onze Rekenkamer benoemt het verdienmodel van drugscriminelen in hun recente rapport 'De wet van de stimulerende achterstand' - onderzoek naar ondermijning (2021) - Gemeente Arnhem (https://www.arnhem.nl/Bestuur/rekenkamer/Onderzoeken:KuUkMHklTdSVOFZ0kStYCA/De\_wet\_van\_de\_stimulerende\_achterstand\_onderzoek\_naar\_ondermijning\_2021) en pleit er dan ook voor om dit probleem integraal aan te pakken, met een grotere nadruk op preventie, in plaats van enkel losse repressieve maatregelen zoals het sluiten van panden.
    In Arnhem is er brede steun voor het experiment met legalisering van softdrugs; Arnhem doet volgend jaar mee aan het wietexperiment. Wij kennen onze burgemeester als iemand die de bestrijding van ondermijning en drugsoverlast hoog op zijn prioriteitenlijstje heeft staan. Daarom vinden we het vreemd dat hij ontbreekt bij de ondertekenaars van het manifest. Hierom hebben wij de volgende vragen:


    1. Waarom ontbreekt de burgemeester van Arnhem als ondertekenaar van het manifest?
    2. Is de burgemeester bereid om op korte termijn het manifest alsnog te ondertekenen en hier publiek uiting aan te geven, zodat duidelijk wordt dat ook de gemeente Arnhem het manifest steunt? Zo nee, waarom niet?
    3. Kan de burgemeester toezeggen dat het weghalen van het verdienmodel bij criminelen onderdeel wordt van de nieuwe Arnhemse ondermijningsaanpak? Zo nee, waarom niet?