Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 27 november 2019

18:45 - 19:30
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Tweemaal per maand kunnen raadsleden en fractievolgers mondelinge vragen stellen aan het college. Alle vragen worden meteen na indiening op deze pagina gepubliceerd. Een eventuele wijziging in de volgorde wordt op de maandag voorafgaande aan de Politieke Avond om 16.00 uur gepubliceerd.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op 2 april 2017 werden 2 homo mannen ’s avonds in elkaar geslagen.
    In september jl. vond een overval plaats op de dijk tussen Huissen en Arnhem. Dat was in een half jaar tijd al de tweede keer op dezelfde dijk.
    De burgemeester van Lingewaard zou hierover in gesprek gaan met onze burgemeester.
    De Gelderlander meldde op 27 oktober wederom een overval op een dijk. Nu de dijk tussen Rijkerswoerd en Elden.
    De inwoners zijn het beu, dat hun veiligheid en die van hun kinderen ernstig in het geding is.
    Onze fractie heeft daarom de volgende vragen:

    1. Wat heeft het gesprek met de burgemeester van Lingewaard opgeleverd aan plannen en acties voor Arnhem en wanneer gaat u ons daarover informeren?
    2. Wat gaat u doen aan de veiligheid in zijn algemeenheid in de avonduren, zeker nu de donkere maanden er aan komen? Worden alle onverlichte delen verlicht?
    3. Is bekend wie of welke daders/bendes achter dergelijke overvallen steken? Zijn daders gepakt?

    Toezeggingen

    Titel
    Overvallen op dijken
  2. 2

    In 2016 heeft de fractie van de Partij voor de Dieren aandacht gevraagd voor de mogelijkheid om de ja/ja-sticker voor reclamedrukwerk in te voeren. Momenteel verdwijnt nog steeds het grootste deel van het reclamedrukwerk ongelezen bij het oud papier. Het opt-in-systeem via een ja/ja-sticker voorkomt de verspreiding en productie van onnodig reclamemateriaal. Dit vermindert verspreidingskosten, papiergebruik, vervoersbewegingen en ook de ophaalkosten voor oud papier. Het idee werd destijds positief beoordeeld door wethouder Haga, maar het werd verstandig geacht om in Arnhem te wachten op een succesvolle implementatie in Amsterdam, waar men al verder was met de voorbereidingen.
    Amsterdam heeft de sticker per 1 januari 2018 ingevoerd, waarna de reclamebranche de weg naar de rechtbank zocht. Inmiddels is bekend dat de Amsterdamse Ja/Ja-sticker voor op brievenbussen mag blijven. Het gerechtshof oordeelde onlangs dat gemeente Amsterdam rechtmatig gehandeld heeft met de invoering van de Ja/Ja-sticker.
    Daarom hebben de fracties van GroenLinks, PvdA, CU en Partij voor de Dieren de volgende vragen:
    1: Onderschrijft het college nog steeds dat het verminderen van onnodig reclamedrukwerk via een Ja/Ja-sticker een goed idee is?
    2: Bent u bereid om het opt-in-systeem voor reclamedrukwerk in Arnhem in te voeren?
    3: Op welke termijn kunnen we een besluit van het college verwachten en op welke datum verwacht u dat in Arnhem de implementatie plaats kan vinden?

  3. 3

    In de Gelderlander van 2 november stond dat in 2021 de John Frostbrug een grote onderhoudsbeurt staat te wachten. Daaraan voorafgaand staat eerst nog een onderzoek gepland naar de vraag op welke plekken de kankerverwekkende chroom-6 verf is gebruikt op de brug. Als dit onderhoud en dit onderzoek uitgevoerd worden, zal dat weer met de nodige verkeershinder gepaard gaan. Met de recente werkzaamheden aan de Pleijbrug en Pleijroute in ons achterhoofd is dat geen prettig vooruitzicht voor de bereikbaarheid van onze stad.
    Daarom deze vragen:

    1. Gaat het college nog voor die tijd in gesprek met Rijkswaterstaat om te kijken naar de best mogelijke oplossing om de stad bereikbaar te houden?
    2. Gaat het college inwoners, bedrijven en bezoekers tijdig maar ook tijdens de werkzaamheden informeren en op de hoogte houden? Wij hebben immers geleerd dat de werkzaamheden rond de Pleijbrug niet op tijd werden aangekondigd en dat de informatievoorziening zeer slecht was.
  4. 4

    Na een uitermate kritisch rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd over de jeugdbescherming
    (08-11-2019) laat minister de Jonge in een brief aan de Tweede Kamer weten grote stelselveranderingen in
    de jeugdzorg te willen doorvoeren. Het plan is om een gedeelte van de zorgtaken, waaronder pleegzorg,
    gesloten jeugdzorg en gespecialiseerde anorexia-zorg weer bij regio’s onder te brengen. Dat zou betekenen
    dat we van een decentralisatie weer naar een (gedeeltelijke) centralisatie gaan. De grote vraag is of deze
    top-down stelselwijziging in het belang van het kind is en de kwaliteit van de jeugdzorg werkelijk ten goede
    komt. Wethouder de Vroome reageert in de Gelderlander van (09-11-2019) verbaasd op het voorstel en
    mist de communicatie van het Rijk met gemeenten. Tevens geeft hij aan dat Arnhem geen wachtlijsten kent
    op het gebied van jeugdbescherming. Ook de VNG reageert namens gemeenten zeer kritisch op het
    voorstel van minister de Jonge.
    Naar aanleiding van bovenstaande ontwikkelingen heeft GroenLinks de volgende vragen:

    1. Het beeld dat in het inspectierapport wordt geschetst is alarmerend, kwetsbare kinderen wachten
      te lang op hulp. De wethouder geeft aan dat er geen wachtlijsten in Arnhem zijn. Welke punten uit
      het rapport trekt het college zich wel aan wat betreft de jeugdbescherming in Arnhem en hoe
      wordt dit in de toekomst verbeterd?
    2. Is het voorstel van minister de Jonge volgens het college een oplossing voor de problemen die in
      het rapport worden aangekaart?
    3. Hoe komt het dat Arnhem en andere gemeenten niet serieus worden genomen in de
      samenwerking met het Rijk en wat gaat het college doen om Arnhem in positie te brengen als
      gelijkwaardige partner?
  5. 5

    In deze coalitie-periode hebben we ruim 8,5 mio euro vrijgemaakt om mensen aan het werk te helpen. En het economisch tij zit mee, dus nu is hét moment om meer Arnhemmers aan het werk te krijgen. Het doel is dat we het beter doen dan gemiddeld in het land.


    Wij hebben tot onze grote verbazing begrepen dat de gemeente in de tweede helft van het jaar nagenoeg geen mensen heeft doorgestuurd naar Scalabor. Terwijl Scalabor diverse covenanten met bedrijven heeft afgesloten en alleen al in de schoonmaakbranche 70 vacatures open heeft staan. Ze krijgen ze niet ingevuld. En wij hebben bijna 8000 werkzoekenden die we aan een baan willen helpen, er zijn genoeg werkzoekenden die de hulp van Scalabor kunnen gebruiken.


    De VVD heeft eigenlijk maar 1 vraag: wat gaat hier mis? Of beter nog: Hoe gaan we ervoor zorgen dat we vanaf morgen werkzoekenden uit ons bestand gaan aanleveren bij Scalabor?

  6. 6

    “Het college van B&W heeft definitief besloten mee te werken aan de komst van een Asielzoekerscentrum voor de duur van vijf jaar in de Elderhoeve” (december 2015).
    Over één jaar loopt de termijn af. Uit de brief van december 2015 blijkt ook dat “een stilzwijgende verlenging in ieder geval niet aan de orde is”.
    De VVD-fractie wil het college vragen dit tijdig op te pakken zodat de gemeente en het COA elkaar niet op het laatst verrassen.
    Dit vergt een goede voorbereiding. Wat VVD Arnhem betreft heeft Arnhem haar taken in het opvangen van asielzoekers terecht zeer serieus genomen. Nu is er een rol weggelegd voor andere gemeenten om bij te dragen aan oplossingen.
    Vraag aan het college:

    • Wil het college tijdig starten/is het college al gestart met de voorbereidingen met het oog op het einde van de overeenkomst in december 2020?

    Toezeggingen

    Titel
    AZC Elderhoeve
  7. 7

    Elke dag wordt de woningnood in Arnhem groter. Huizenprijzen rijzen de pan uit.(1) Op een vrijkomende sociale huurwoning reageren inmiddels gemiddeld 167 mensen.(2) Voor jonge mensen wordt het steeds moeilijker om aan een betaalbare woning te komen en aan hun eigen leven te beginnen. De huisjesmelkers wrijven zich in de handen. Het college komt al twee jaar niet met nieuwe bouwplannen. Tot overmaat van ramp liggen nu ook nog de bestaande bouwplannen stil vanwege de stikstofcrisis. Massa-ontslag van bouwvakkers dreigt. (3) Als dat gebeurt gaat het tijden duren voor de bouw weer op gang komt. Als de nieuwbouw stil ligt, stokt ook de doorstroming op de markt. En juist die doorstroming zorgt voor de verduurzaming van bestaande woningen. (4) Kortom de ramp is voor Arnhem niet te overzien als het college de bouw niet snel aan de praat krijgt. Veertien gemeenten hebben een manier gevonden om de bouw in de regio Arnhem-Nijmegen weer vlot te trekken en hebben daarover een brief aan het kabinet gestuurd. (5)Het college van B&W heeft niet meegedaan aan deze brief. Hierbij stellen de SP en D66 de volgende vragen.

    1. Deze brief van de regio Arnhem - Nijmegen moet op de collegetafel gelegen hebben. Waarom heeft het college deze brief van tafel geveegd en waarom is de gemeenteraad daarover niet geïnformeerd
    2. Kunnen wij een afschrift ontvangen van de brief die het college van Arnhem wél naar het kabinet heeft gestuurd? En hoe wordt in die brief voorgesteld de bouw in Arnhem weer vlot te trekken?
    3. Arnhem heeft een enorme behoefte aan woningbouw. Waarom zien wij dat nog niet terug in de ondersteuning en het aanjagen van projecten? Waarom heeft de gemeente Arnhem geen kernteam stikstof wat er alles aan doet om projecten weer vlot te trekken?

    1. ‘Dit is momenteel de gemiddelde huizenprijs in Arnhem’ indebuurt https://indebuurt.nl/arnhem/nieuws/dit-is-momenteel-de-gemiddelde-huizenprijs-in-arnhem~81548/

    1. ‘Vraag naar huurhuizen in Arnhem neemt toe: gemiddeld 167 reacties per woning’ De Gelderlander 21 november 2019
      https://www.gelderlander.nl/arnhem/vraag-naar-huurhuizen-in-arnhem-neemt-toe-gemiddeld-167-reacties-per-woning~a7c35ab7/

    (3)’stikstof gijzelt de bouw’ https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2019/09/analyse-stikstof-gijzelt-de-bouw-een-extra-onbeheersbaar-risico-101276110?_ga=2.94033629.1593042209.1574413302-1570841434.1574413302


    (4)https://www.nvm.nl/actueel/persberichten/2019/10woningcijfers


    (5)Bijlage: brief regio Arnhem Nijmegen aan kabinet

  8. 7.a

    In aanvulling op de door de heer Elfrink gestelde vragen hebben de fracties van GroenLinks, D66 en PvdA ook enkele vragen over het niet ondertekenen van de brief.
    Deze drie partijen zijn voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid op rijkswegen. Enerzijds geeft dat stikstofruimte om te kunnen bouwen, maar het zorgt ook voor een verlaging van overige schadelijke uitstoot, het vermindert het aantal verkeersdoden en ook nog eens het aantal files. GroenLinks, D66 en PvdA vinden het dan ook erg vreemd dat het Arnhemse college niet is overgegaan tot het ondertekenen van de oproep aan de minister.
    Uiteraard zijn wij benieuwd naar het antwoord op de vraag van de SP waarom deze brief niet ondertekend is, maar we hebben ook nog de volgende vragen:

    1. Ziet het college het belang van het verlagen van de maximumsnelheid als een oplossing in de stikstofdiscussie?
    2. Is het college bereid om zo spoedig mogelijk aan de gemeentes die de brief wel ondertekend hebben én aan het ministerie te laten weten dat Arnhem deze oproep tot snelheidsverlaging wel ondersteunt?
  9. 8

    Afgelopen week heeft Moviera de bewoners van Elderveld geïnformeerd over de plannen om een opvanghuis te bouwen in de Wassenaarweg. Zij ontvouwden hierbij enthousiaste plannen met ook een mogelijk gebruik door de omwonenden van de openbare voorzieningen.
    De bewoners voelden zich overvallen en zijn bezorgd over mogelijke problemen in de buurt.
    De fractie van Arnhem Centraal heeft daarom de volgende vragen:

    1. Is het een voldongen feit, dat dit opvanghuis gebouwd gaat worden? Waarom zijn de omwonenden niet eerder bij de plannen betrokken?
    2. Waarom zijn deze plannen niet met de raad besproken? Waarom is er geen raadsbrief aan de raad gestuurd?
    3. Welke vergunning is er verleend aan Moviera?