Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 19 juni 2019

19:30 - 20:15
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

De agendacommissie heeft besloten om de begintijd van de Politieke Avond te vervroegen naar 16.00 uur. Rondvraag en Mededelingen begint vanavond om 19.30 uur.
Tweemaal per maand kunnen raadsleden en fractievolgers mondelinge vragen stellen aan het college. Alle vragen worden meteen na indiening op deze pagina gepubliceerd. Een eventuele wijziging in de volgorde wordt op de maandag voorafgaande aan de Politieke Avond om 16.00 uur gepubliceerd.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Op zaterdag 18 mei j.l heeft er weer een ongeluk plaatsgevonden op het Willemsplein.
    Omdat er door vrachtwagens op het fietspad en op de stoep geparkeerd wordt voor laden en lossen ontstaan er gevaarlijke verkeerssituaties.
    Diverse malen zijn voetgangers, fietsers en scooters aangereden, of hebben moeten uitwijken zodat ze op de rijbaan terechtkwamen.
    De fractie van Arnhem Centraal heeft nu naar aanleiding van het zoveelste verkeersincident in relatie tot laden en lossen op het Willemsplein de volgende vragen:

    1. Is het de college bekend met de situatie van niet voldoende aanwezige laad- en los plekken op het Willemsplein en dat hierdoor voor laden en lossen geparkeerd wordt op het fietspad of op de stoep?
    2. Is het mogelijk om op korte termijn iets te doen aan deze onveilige manier van werken, bijvoorbeeld handhaven door reguleren van laad- en lostijden of hiervoor fysiek meer ruimte creëren?
    3. Is het college het met ons eens dat het invoeren van stadsdistributie zal bijdragen aan een veiliger en gastvrijer binnenstad voor alle deelnemers aan het verkeer?
  2. 2

    De VVD en de Arnhemse Ouderen Partij ontvangen uit de stad met enige regelmatig signalen dat samenwerking met de ODRA ingewikkeld en stroef verloopt. Mensen hebben dan het gevoel dat er niet meegedacht wordt, dat de doorloop tijd, ook bij simpele vergunningsaanvragen, vaker lang dan kort is en dat termijnen worden overschreden.
    Bij complexere projecten, zoals monumentale locaties, lijkt de afstemming/communicatie met andere betrokkenen zoals provincie en rijksdienst stroef te verlopen. Wat in ieder geval lijdt tot ergernis en wellicht ook tot extra vertraging en kosten. Dit zijn voorbeelden van signalen die wij opvangen.
    Daarom hebben de VVD en de Arnhemse Ouderen Partij de volgende vragen aan het college:

    1. Herkent het college dit beeld en ontvangt het college ook deze signalen?
    2. Op welke manier en wanneer kunnen wij in Arnhem de samenwerking met de ODRA evalueren, zodat wanneer de omgevingswet in werking treedt ook de omgevingsdienst optimaal haar werk kan doen?
    3. Op welke manier en wanneer wordt de samenwerking met de ODRA in regionaal verband geëvalueerd?
  3. 3

    Met verbazing hebben wij er kennis van genomen dat een van de laatste brievenbussen van de binnenstad is weggehaald ,de brievenbus aan de Broerenstraat tegenover het stadhuis.
    Deze laatste brievenbus was 24/7 bereikbaar voor bewoners en was ook voor winkeliers en ondernemers belangrijk.
    En wat te denken van de vele duizenden toeristen die hier hun ansichtkaartje op de post doen tijdens hun bezoek aan Arnhem.
    Het draagt niet bij aan een gevoel welkom en gastvrij te zijn als je een net gekochte ansichtkaart niet meteen kunt posten,maar hiervoor eerst een meter of 800 verder moet lopen .
    Daarom hebben wij ook de volgende vragen:

    1. Is het college met ons eens dat het weg halen van deze brievenbus in de binnenstad onacceptabel is, en dat het onwenselijk is als je nergens meer een brief of kaartje op de bus kan doen in de binnenstad?
    2. Is het college bereid om met post-nl in gesprek te gaan voor het terug plaatsen van deze belangrijke brievenbus op deze locatie?

    Toezeggingen

    Titel
    Het verdwijnen van de laatste brievenbus in binnenstad Arnhem
  4. 4

    In de week van 13 tot 18 mei 2019 zijn er wegwerkzaamheden geweest aan de Huissensestraat en Keizerstraat, grenzend aan het Loplein in mijn woonwijk Het Duifje. Deze werkzaamheden werden ’s nachts uitgevoerd. De bewoners hebben een brief ontvangen van de aannemer om deze werkzaamheden aan te kondigen. In die brief stond dat de overlast vier nachten zou duren. Er is geprobeerd bezwaar te maken tegen deze gang van zaken, maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Er is gebeld met de gemeente, maar klachten werden niet serieus genomen. Over deze kwestie heeft de gemeenteraad een brief ontvangen en deze is gepubliceerd op IBabs (zie bijlagen).

    1. Is de wethouder bekend met de brief en het filmpje dat daarin getoond wordt en bent u het met de PVV eens dat er hier een inschattingsfout is gemaakt in de afweging tussen de eventuele beperking van het OV lijn 3 enerzijds en de overlast die de werkzaamheden ’s nachts anderzijds zouden opleveren?
    2. Gaat u zoals de briefschrijver suggereerde een checklist opstellen aan de hand waarvan een besluit over nachtelijke wegwerkzaamheden in de wijk in de toekomst objectief en transparant genomen kan worden?
    3. Gaat u uw ambtelijk apparaat naar aanleiding van dit voorval opdragen een meer klantvriendelijke houding aan te nemen als onze inwoners de moeite nemen om een bezwaar aan te dragen en gaat u in de toekomst expliciet de mogelijkheid tot bezwaar maken opnemen in de communicatie over nachtelijke wegwerkzaamheden?

    Toezeggingen

    Titel
    De overlast gevende nachtelijke wegwerkzaamheden aan de Huissensestraat en Keizerstraat
  5. 5

    Op 28 mei 2019 plaatste burgemeester Marcouch op Facebook een enthousiast bericht over de beëdiging van 11 leerplichtambtenaren. In dat bericht troffen wij de zin: “Schoolverzuim is vaak het eerste teken dat de leerling in trouble is en nogal eens de eerste stap naar het criminele pad of naar andere dwaalwegen.”
    De afgelopen tijd werd onze fractie (D66) meerdere malen gewezen op situaties waarin leerplichtige kinderen thuis komen te zitten, omdat er voor hen geen passend onderwijs blijkt te zijn. Verzuim is dan niet “nogal eens de eerste stap naar het criminele pad” maar eerder een roep om een passende plek.
    Van 29 Arnhemse kinderen is bekend dat zij langdurig thuis zitten (cijfers maart 2019). Dit gaat slechts incidenteel om ongeoorloofd verzuim (slechts 8 leerlingen) maar veel vaker om situaties met een hulpvraag of het ontbreken van een passend onderwijsaanbod voor specifieke leerlingen. Bij veel van de thuiszitters is jeugdzorg betrokken.
    D66 vindt dat zo veel mogelijk kinderen – ook kinderen met een hulpvraag of een behoefte aan specifiek onderwijs – naar school moeten kunnen. Dat zou voorop moeten staan bij de ondersteuning door leerplichtambtenaren, en niet een vermeend risico van het criminele pad.
    De fractie van D66 heeft daarom de volgende vragen:

    1. Deelt het college onze mening dat de hulpvraag en de passendheid van onderwijs voorop moeten staan bij de inzet van onze leerplichtambtenaren?
    2. Is de stellingname dat schoolverzuim nogal eens de eerste stap naar het criminele pad of andere dwaalwegen is, het standpunt van het Arnhemse college? Zo nee, waarom heeft de burgemeester dan deze uitspraak op social media gedaan?
    3. Welk signaal denkt het college met deze uitspraken te hebben afgegeven richting de betreffende gezinnen en de medewerkers van het Regionaal Bureau Leerlingzaken en hoe waardeert het college de gedane uitspraak?
  6. 6

    Het woord kermis is een afgeleide van het woord kerkemis en komt bij de kerk vandaan.
    Vandaar dat een kermis ook veelal gehouden werd op de markt bij de kerk.
    In Arnhem is al ruim 4 jaar de kermis verdwenen van de markt onder andere omdat het marktplein voor het provincie gebouw op de schop ging.
    Helaas is toen de kermis niet teruggekeerd in het centrum.
    De kermis staat nu op een braakliggend terrein naast Decathlon waar het nauwelijks opvalt of publiek trekt.
    Een kermis hoort te staan op de plaats waar het hoort: in het centrum en bij voorkeur op de markt.
    Dus voor iedereen toegankelijk en voor de binnenstad met een belangrijke economische spin-off.
    Daarom de volgende vragen.

    1. Wanneer is de beslissing genomen om de kermis niet meer terug te halen in het stadscentrum en welke redenen zijn daar voor ?
    2. Is het college bereid te kijken naar de mogelijkheid om de kermis terug te laten keren naar de markt, want deze is na de renovatie bestempeld als evenemententerrein.
      3.Bent u het met ons eens dat een kermis in de stad meer opbrengt voor de exploitant, maar zeer zeker voor de ondernemers van de binnenstad dan op een plaats waar de kermis nu staat: Een braakliggend terrein dat geen uitstraling heeft en nauwelijks bezoekers trekt.
  7. 7

    Op 29 mei jongstleden hebben de Gelderse Staten het Coalitieakkoord 'Samen voor Gelderland' gepresenteerd voor de jaren 2019 -2023. Dit coalitieakkoord heeft 5 hoofdthema's. Voor de realisatie van de beoogde doelen wil de provincie € 650 miljoen uittrekken. Eerder heeft het CDA vragen gesteld aan het college welke lobbystrategie zij had om een gedeelte van het provinciale budget binnen Arnhem besteed te krijgen. De reactie hierop was mager, maar dit kan de komende jaren met gerichte inzet worden gecorrigeerd.
    Het CDA ziet kansen om via co-financiering budget voor Arnhem binnen te krijgen. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan extra provinciaal budget voor de 2e fase doortrekking Sint Jansbeek, doorontwikkeling Gele Rijdersplein, budgetten duurzaamheid en HOV, ontwikkeling Lauwersgracht Alliantie.
    Onze vragen zijn:

    1. Welke specifieke elementen in het Coalitieakkoord bieden volgens uw college kansen voor Arnhem om gezamenlijk met de provincie op te trekken?
    2. Gaat het college pro-actief met de provincie in overleg om bijvoorbeeld via co-financiering extra provinciaal budget in Arnhem besteed te krijgen?
    3. Op welke wijze geeft u hier op een gestructureerde wijze vorm en inhoud aan en houdt u ons als gemeenteraad aangehaakt?