- Locatie
SH - Raadzaal
- Voorzitter
- A. Marcouch
- Toelichting
-
Definitieve lijst met mondelinge vragen.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1
In deze voor de horeca waanzinnig moeilijke en helaas nog steeds onzekere tijd staat voor menig horeca ondernemer het water tot voorbij de lippen en voor het personeel de baan op de tocht. Gelukkig is er vanuit de overheid beperkte steun geregeld. Maar zo blijkt, niet voor de horeca helden die in 2020 effectief gestart zijn. Ook al is het start of overname proces al eerder begonnen. Zij krijgen vanuit de Rijksoverheid geen enkele financiële steun en zo dreigen er vooralsnog ca 10 Arnhemse horeca ondernemingen voor wie dit geldt tussen wal en schip in de Rijn te vallen. En het personeel alsnog de baan te verliezen.
Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:
1. Is het college bekend met deze problematiek en weet het college hoeveel Arnhemse horeca ondernemingen dit daadwerkelijk betreft?
2. Is het college het met de fractie van Arnhem Centraal eens dat door de beperking in de toekenningsregels omtrent o.a. de NOW en TVL, de salarisbetalingen van personeel en de continuïteit van normaliter kansrijke startende ondernemingen nodeloos in gevaar worden gebracht?
3. Is het college bereid op korte termijn te onderzoeken in hoeverre er voor deze groep alsnog financiële steun te realiseren is? -
2
Het is al even geleden, maar probeer eens terug te denken aan toen je jong was. Nog op de middelbare school, of net begonnen aan een vervolgopleiding. Voor mij betekende die tijd: voor het eerst een vriendje, voor het eerst zonder ouders op vakantie, en elk weekend werken in de horeca. In je jonge jaren probeer je (soms stiekem) dingen uit en daardoor ontdek je hoe de wereld in elkaar zit, en belangrijker nog, wie jij zelf bent.
Stel je nu eens voor dat je nu jong bent. Klaar om de wereld te ontdekken, alleen de wereld zit op slot. Je bent je bijbaantje kwijt, je voetbalwedstrijden zijn afgelast en je kunt je vrienden niet meer zien. Je hebt maar eens per week een dag school; de rest van de tijd zit je achter een beeldscherm. Vanaf januari moet je stage lopen, maar er zijn geen stageplekken. Je maakt je ernstige zorgen; wat nou als je straks een negatief bindend studieadvies krijgt?
Onze jongeren hebben het zwaar. Zij hebben minder direct last van corona - ze lopen minder fysieke gezondheidsschade op – maar door de maatregelen is wel hun hele leven en toekomstperspectief veranderd. Ze maken zich zorgen over hun opleiding, werk en financiën, ze kunnen hun opa’s en oma’s niet meer zien, ze missen fysiek en sociaal contact, en als er thuis spanningen of problemen zijn, is er geen uitweg. En niemand weet wanneer het weer ‘normaal’ wordt, en of dat ooit gebeurt.
Dit heeft ernstige gevolgen. De GGD meldde al eerder dat er een toename is van angst- en depressieklachten onder jongeren (1). Het AD meldt afgelopen week dat het aantal jongeren met suïcidale gedachten toeneemt en dat meer jongeren aan de drugs raken (2). Zelfmoordhulplijn 113 wordt veel vaker dan voorheen gebeld door jongeren; in maar liefst de helft van de gevallen (3). Dit zijn alarmerende berichten.
Het is goed dat we in Arnhem inzetten op het verkleinen van leerachterstanden. Maar er is meer nodig dan dat. Niet alleen eenmalig een activiteit met oud&nieuw om rellen of illegale coronafeestjes te voorkomen, maar een structurele oplossing, die jongeren weer wat perspectief biedt. Ook de VNG riep hier afgelopen week toe op.
(1) Zie hiervoor de volgende link: Ggz: mentale gezondheid in gevaar door corona, jongeren kunnen ‘door ijs zakken’ | NOS
(2) Zie hiervoor de volgende link: Aantal jongeren met suïcidale klachten, of dat aan de drugs raakt, stijgt: 'Alle parameters staan op rood' | Het beste van AD | AD.nl
(3) Zie hiervoor de volgende link: Spoedeisendehulparts ziet meer jongeren die het door corona niet meer zien zitten: 'Er is veel verborgen leed' - EenVandaag (avrotros.nl)
Wat de fracties van D66, PvdA en CDA betreft is het vijf over twaalf en daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:
1. Is het college het met ons eens dat het nodig is om snel meer activiteiten te kunnen bieden voor jongeren, binnen de geldende coronaregels?
2. En wil het college zich inspannen om, zolang de coronamaatregelen er zijn, met maatschappelijke partners structureel extra activiteiten voor jongeren mogelijk te maken?
3. En hoe gaat het college er hierbij voor zorgen dat ook de jongeren met een klein netwerk, en die het meest leiden onder eenzaamheid, worden bereikt? -
3
Uit een recent onderzoek van Zeker.com blijkt dat zeker ruim de helft van de Nederlanders moeite heeft om de zorgpremie te betalen.
Ruim 200.000 mensen (gezinnen) hebben een betalingsachterstand van enkele maanden tot een half jaar, sommigen hebben tienduizenden euro’s premie achterstand en durven niet eens meer naar een huisarts te gaan voor zichzelf of voor de kinderen.
Omdat deze aantallen fors zijn, kan het niet anders dat ook in Arnhem mensen (gezinnen) met dit probleem kampen en met de nieuwe premieverhoging in het vooruitzicht zal dit alleen maar toe nemen.
De premie die mensen met een laag inkomen moeten betalen is gemiddeld 10 tot 15 % van hun inkomen, tel daar de vaste lasten bij op dan begeven deze mensen zich in bittere armoede.
Daarom hebben wij de volgende vragen:
1. Is het college bekend met dit grote probleem betreffende de betalingsachterstand bij zorgpremies in Arnhem en zo ja om hoeveel mensen (gezinnen) gaat het?
2. Hoe gaat Arnhem hiermee om? Krijgen deze mensen de goede begeleiding van gemeentelijke instanties zoals bv. wijkteams, wijkcoaches of andere instanties?
3. Inwoners met een Gelrepas zijn onlangs met een gemeentelijke brief gewezen op de mogelijkheid om via de gemeente over te stappen op een collectieve zorgverzekering. Maar niet iedere inwoner met een inkomen beneden deze grens heeft een Gelrepas aangevraagd. Zijn deze mensen op te hoogte van het feit dat zij ook via de gemeente een zorgverzekering kunnen afsluiten en zo nee (of bij twijfel) kan dit bekend worden gemaakt via de media zoals bijvoorbeeld een bericht in de Koerier zodat dit bij iedereen bekend wordt? Hierbij is wel spoed gewenst aangezien overstappen vóór 31 december a.s. moet gebeuren. -
4
De raad besloot in juli van dit jaar dat in het derde en vierde kwartaal samen met studentenorganisaties, onderwijsinstellingen, SSH& en geïnteresseerde marktpartijen de ambities voor studentenhuisvesting zouden worden uitgewerkt. Ook werd een motie aangenomen over de samenwerking met particuliere verhuurders en besloten tot het invoeren van ‘Geregeld beheer’.
De Gelderlander meldde zaterdag: Momenteel wonen er in Arnhem zo’n 8.500 studenten uit het middelbaar en hoger onderwijs op kamers, in een woningmarkt die gedomineerd wordt door particuliere verhuurders. Met hen is het echter lastig afspraken te maken over kwaliteit en prijs, stelt de gemeente.
Deze opmerking wekt verbazing bij D66. Natuurlijk kan het zo zijn dat het maken van afspraken met particuliere verhuurders lastiger is. Maar ook met de bescheiden ambitie die de wethouder nu met SSH& heeft vastgelegd – slechts 20 woningen gemiddeld per jaar erbij – blijft het overgrote merendeel van de Arnhemse kamerbewoners van marktpartijen afhankelijk. Daarom hebben wij de volgende vragen:
1. Heeft de wethouder het gesprek gevoerd met de grotere particuliere kamerverhuurders in Arnhem, om met hen te komen tot afspraken en met hen samen te komen tot uitvoering van het ‘Geregeld beheer’? Zo nee, hoe kan de wethouder dan concluderen dat het lastig is afspraken met hen te maken over bijvoorbeeld kwaliteit, zo ja, welke conclusies trekt de wethouder uit dat overleg?
2. Is de genoemde ambitie van slechts 20 eenheden per jaar erbij de uitkomst van de gesprekken met onderwijsinstellingen, studentenorganisaties en verhuurders, en zo nee, waar is dit dan op gebaseerd? -
5
Op 6 december lazen we in de Gelderlander dat de burgemeester de Arnhemse tippelzone (zorgzone) gesloten heeft. Om te voorkomen dat klanten en tippelaarsters elkaar besmetten, heeft burgemeester Ahmed Marcouch daartoe besloten, zo staat er in het artikel(1). Deze sluiting heeft tot gevolg dat de sekswerkers nu gedwongen worden illegaal te werken. Ofwel in hun huis, waarmee ze het risico lopen op een huisuitzetting, ofwel op een andere plek, waar de veiligheid niet gegarandeerd is.
Sekswerkers mogen van de Rijksoverheid nu gewoon werken. Sekswerkers doen er alles aan om zo min mogelijk risico te lopen; ook zij willen niet ziek worden. Andere tippelzones zijn nog wel gewoon open. Net als seksinrichtingen, waar eenzelfde risico wordt gelopen. Dat doet vermoeden dat het hier om willekeur gaat.
De sekswerker in het artikel geeft aan dat zij geen geld meer heeft en al drie weken nauwelijks te eten heeft. Dit is wat D66, Groenlinks en de SP betreft volstrekt onacceptabel en daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:
1. Waarom is op dit moment besloten tot sluiting van de tippelzone?
2. Wat gaat het college doen om de sekswerkers die nu niet mogen werken, te ondersteunen, op financieel gebied en op gebied van zorg?
(1) Zie hiervoor de volgende link: Arnhemse tippelzone door corona dicht, Wendy is de wanhoop nabij: ‘Ik word gedwongen illegaal te werken’ | linkinbio | gelderlander.nl