Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 17 juni 2020

18:45 - 19:30
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Tweemaal per maand kunnen raadsleden en fractievolgers mondelinge vragen stellen aan het college. Alle vragen worden meteen na indiening op deze pagina gepubliceerd. Een eventuele wijziging in de volgorde wordt op de maandag voorafgaande aan de Politieke Avond om 16.00 uur gepubliceerd.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Tijdens de persconferentie van dinsdag 19 mei jl over de Coronamaatregelen, heeft minister-president Mark Rutte jongeren uitgenodigd om mee te denken over de invulling van de 1,5 meter samenleving.
    Hoe doe je dat? Afstand van elkaar houden en toch werken, sporten, leren, muziek maken en uitgaan?
    Afgelopen week zijn wij met verschillende jongeren in gesprek gegaan en er is veel enthousiasme om mee te denken. Ze hebben goede ideeën en er bestaat echt behoefte om mee te doen.
    Wat de VVD betreft betrekken we onze Arnhemse jongeren en maken we samen met hen een goed plan voor de inrichting van het “nieuwe normaal”.
    Daarom heeft de VVD de volgende vraag:
    Hoe gaat het college de input van Arnhemse jongeren verzamelen en die delen met de minister-president?

  2. 2

    Communicatie is voor het CDA cruciaal, helemaal in de huidige situatie. Informatie en communicatie is voor vele Arnhemmers de wijze om verbinding te houden met de buiten wereld en de wereld om hen heen. Wij weten dat het college dat, net als wij, belangrijk vindt.
    Mede daarom koopt de gemeente Arnhem pagina’s in bij de Arnhemse Koerier - om zo inwoners (via huis aan huis blad) op de hoogte te houden. De bezorging daarvan is niet erg consequent en ook zijn er veel nee-nee stickers, ook bij inwoners die wel graag van de gemeentelijke informatie op de hoogte gehouden zouden worden. Er zijn ook afhaalpunten voor de Koerier, zoals bibliotheek en stadhuis, maar die plekken zijn nu voor velen niet wenselijk om te bezoeken.
    Er is echter ook een ‘Arnhem mail’ waar inwoners zich op kunnen abonneren. De CDA fractie heeft in relatie tot deze zaken de volgende vragen:
    1.  Zou het college de informatie die zij plaatst op de gemeente pagina’s van de Koerier, niet kunnen opnemen in de Arnhem mail? Zo kunnen inwoners toch op de hoogte blijven en in contact blijven met hetgeen in Arnhem aan de hand is;
    2.  Zou het college de informatie die zij plaatst op de gemeente pagina's van de koerier ook kunnen aanbieden op haar Facebook en Twitter account, voor zover die informatie daar niet al gedeeld wordt?;
    3.  Welke alternatieve communicatiekanalen heeft het college in de afgelopen periode benut en hoe wordt dat ervaren?

  3. 3

    Weer een hoofdstuk in het DifTar-dossier waarbij het enige stabiele aan het invoeren van het betalen per afvalzak is dat ongemak en het vervuilen van de stad blijft toenemen.
    Bij het invoeren van het betalen per afvalzak kan er voor medisch afval vrijstelling worden verleend op het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je als gebruiker die al ziek is een formulier invullen en langs je huisarts, behandelend arts of apotheker gaan om het te laten ondertekenen.
    Wij krijgen verontrustte reacties van huisartsen en apothekers die aangeven dat dit niet wenselijk is en dat dit niet met hen is overlegd. Ze eisen een rectificatie waaruit moet blijken dat de wethouder dit anders gaat regelen. Over het niet communiceren met zorgorganisaties die je blijkbaar nodig hebt om het betalen per afvalzak in te voeren heeft de VVD de volgende vragen:
    1. Op welke manier heeft het college bij het uitwerken van deze uitzonderingsregel contact gehad met de huisartsen, artsen en apothekers die een belangrijke rol spelen bij een goede uitvoering van het betalen per afvalzak?
    2. Is het een vraag of een eis die de gemeente Arnhem aan zieke inwoners met medisch afval oplegt om een dergelijk formulier door de huisarts of apotheker in te laten vullen om zo in aanmerking te komen voor een vrijstelling? En mag een Gemeente dat zo eisen?
    3. Is het nu voor de volledige doelgroep die gebruik kan maken van deze vrijstelling duidelijk hoe zij in aanmerking kunnen komen hiervoor? Zo ja, hoe is dat geregeld en gecommuniceerd?

  4. 4

    Met het langzaam versoepelen van de corona maatregelen zoeken steeds meer mensen weer de binnenstad van Arnhem op. Dit zal nog meer toenemen met het gedeeltelijk openen van de horeca en de terrassen. Zelfs met de sporadische keren dat ik in delen van de binnenstad ben geweest de afgelopen weken valt op dat er vaak busjes en vrachtwagens nog in het winkelgebied staan en rondrijden tijdens winkel openingstijden. Dit wordt bevestigd na rondvraag.
    Deze praktijken zijn al van ver voor de coronacrisis. Nu we naar een samenleving gaan waar afstand houden van groot belang is, is dit extra storend. Daarnaast blijkt uit steeds meer onderzoek dat vervuilde lucht bijdraagt aan de problematiek met het covid-19 virus. Naast dat de busjes voor ruimte problemen zorgen in de binnenstad is dus ook voorgenoemde reden belangrijk om mee te nemen in een oplossing. GroenLinks stelt daarom de volgende vragen, mede namens Arnhem Centraal:
    1.  Is het college het met GroenLinks en Arnhem Centraal eens dat dit (zeker nu) zo niet kan voor de toegankelijkheid en sfeervolle binnenstad?
    2.  Is het college het er mee eens dat het noodzakelijk is om nu strenger te gaan handhaven zodat er geen busjes in de binnenstad zijn als er winkelend publiek in de binnenstad aanwezig is?
    3.  Wat zijn de mogelijkheden om extra te handhaven op het reeds bestaande tijdslot en deze voor vervuilende vervoersbewegingen verder te verscherpen voor de binnenstaddistributie?

  5. 5

    In week 22 is men met een actie gestart om de binnenstad van Arnhem aan te passen aan de 1,5 meter samenleving.
    Helaas met alle goede bedoelingen en investeringen is nu, na een week al 80% van deze stickers verdwenen.
    Waarschijnlijk een slechte lijm laag en ondergrond in combinatie van regenwater.
    Ook is het bij grootwinkelbedrijven niet goed zichtbaar hoe men moet staan en waar men moet staan.
    Dit komt omdat iedereen andere kleuren en materiaal gebruikt de een tape de andere verf.
    Ook vragen wij wederom aandacht voor het fietsen en rijden met de scooter in het winkelgebied met alle gevolgen van dien.
    1.  Bent u het met ons eens dat het aanbrengen van deze stickers niet  goed gaat v.w.b. de ondergrond in combinatie met water,  en kunt u zorgen voor een universele aanduiding en kleur voor de grootwinkelbedrijven?
    2.   Bent u het met ons eens aangezien het steeds drukker wordt en de aankomende periode van vakanties, dat er z.s.m. nieuwe aanduiding moet komen op de straten?
    3.  Bent u het met ons eens zolang de 1,5 meter samenleving er is, er gehandhaafd moet worden op het fietsen en rijden met scooters in het winkelgebied tijdens openingstijden?

  6. 6

    Op 4 juni jl. heeft wethouder Louwers de gemeenteraad op de hoogte gebracht van de uitvoeringsagenda schulddienstverlening. Allereerst onze complimenten voor de uitgebreidheid van deze agenda en zien uit naar de effecten daarvan.
    Tijdens de behandeling van de visie op de schulddienstverlening op 5 februari heeft de wethouder bij de behandeling van de conceptmotie “Aanpak malafide incassobureaus” van de ChristenUnie toegezegd om de eerste twee dictums van deze conceptmotie over te nemen:
    Verzoekt het college:
    De bekendheid van de mogelijkheid tot het melden van oneerlijke incassopraktijken bij
    de ACM onder burgers en schuldhulpverleners te verbeteren door:
    1. een doorklikfunctie te ontwikkelen naar de website van de ACM waarin
    melding kan worden gemaakt van oneerlijke incassopraktijken;
    2. De Toolkit Incasso voor (schuld)hulpverleners van de ACM onder de aandacht
    brengen van relevante hulpverleners;
    Wij hebben de uitvoeringsagenda doorgenomen en zijn deze toezegging daarin niet tegengekomen.
    Vandaar onze vragen:
    1.  Op welke wijze heeft de wethouder uitvoering gegeven aan deze toezegging?
    2.  Indien dat nog niet is gebeurd: op welke termijn verwacht de wethouder hier wel uitvoering aan te zullen geven
    3.  Kan de wethouder toezeggen de raad te informeren zodra deze toezegging is ingelost?

  7. 7

    Afgelopen week zijn aan de Huissensedijk voorbereidende werkzaamheden begonnen voor de aanleg voor de in 2019 aangekondigde straatverlichting, dit naar aanleiding van een aantal incidenten eerder dat jaar en een door de burgemeesters van Arnhem en Huissen ingesteld onderzoek. Tot onvrede van bewoners aan de dijk, die al in een vroeg stadium hebben aangegeven actief mee te willen denken met de gemeente. Het merendeel van de dijk is namelijk aangemerkt als ecologisch belangrijke zone, straatverlichting (vooral wit licht) zou deze ecologie ernstig kunnen frustreren. Bewoners aan de dijk hebben zelf moeten investeren in ecologisch verantwoorde en diervriendelijke verlichting in de tuin, maar de gemeente lijkt nu niet aan deze regels te moeten voldoen.
    De argumenten om straatverlichting in te zetten ter verbetering van de openbare veiligheid lijken ook flinterdun. Uit evaluaties blijkt dat het plaatsen van verlichting soms zelfs kan lijden tot verslechtering, bijvoorbeeld door het verschaffen van informatie aan kwaadwillende en het ontnemen van vluchtroutes voor slachtoffers.
    Bewoners die hun zorgen, adviezen en bezwaren hebben gedeeld hebben hier niet of nauwelijks een reactie op gekregen. Dit strookt niet met de intenties van het Arnhems stadsbestuur om inwoners meer en beter te laten meepraten.
    GroenLinks heeft daarom de volgende vragen
    1.  Kan het college bevestigen dat het nooit de bedoeling is geweest om bewoners die actief de gemeente hebben benaderd, nagenoeg geen reactie of terugkoppeling te geven op de door hen aangedragen bezwaren en adviezen?
    2.  Is het college het met ons eens dat het wenselijk is om pas op de plaats te maken en alsnog in gesprek te gaan met de bewoners aan de Huissensedijk?