Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 19 januari 2022

18:45 - 19:45
Locatie

SH - Raadzaal

Voorzitter
A. Marcouch
Toelichting

Voorafgaand aan het vragenuurtje zal door 3 personen worden in gesproken:
Twee kinderen van de Daltonschool Confetti bieden een Kindertekeningen-Manifest aan over de verkeersveiligheid in Schuytgraaf.
Mevrouw Krekel spreekt in over de inzet van nieuwe ZZP’ers bij autismebegeleiding in Arnhem.
De heer Woerts (o.v.b.) spreekt in over het participatieproces bij de bouwontwikkelingen rondom de Grote Enk – Zijde kwartier.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Onze fractie werd attent gemaakt op een wel heel vreemde zaak. Het bleek dat een familielid zich zonder medeweten van de huidige bewoner op het adres te hebben ingeschreven! Bij navraag werd gezegd: “Arnhem is een inwoner vriendelijke gemeente, dus dan doen we dat”. Onze fractie vindt dit een vreemde en ongewenste houding.
    Wij hebben daarom de volgende vragen:

    1. Klopt het dat men zonder medeweten van de bewoner/huurder/eigenaar zich op hetzelfde adres kan inschrijven? Zo ja, waarom is hiervoor gekozen?
    2. Is het college het met ons eens, dat dit geen gewenste mogelijkheid zou moeten zijn? Zo ja, wat gaat het college ondernemen om dit voortaan te blokkeren?
    3. Welke mogelijkheden heeft een bewoner/huurder/eigenaar om deze ongewenste inschrijving te laten verwijderen?
  2. 2

    In de Gelderlander van 4 januari jl. lezen we, dat de bewoners van het Spijkerkwartier de grens van € 325.000, - (WOZ-waarde) die gehanteerd wordt bij de opkoopbescherming te laag vinden voor hun wijk. Zij zien meer in een grens van € 600.000, - (WOZ-waarde), omdat in de praktijk juist de huizen in het duurdere segment aantrekkelijk en dus vaker opgekocht worden. Volgens de bewoners worden deze veelal uit de 19e eeuw stammende woningen opgekocht en opgedeeld in mini appartementen en kamers.
    De fractie van Arnhem Centraal heeft de volgende vragen:

    1. Is het college het eens met de mening van de bewoners van het Spijkerkwartier?
    2. Hoe verhoudt de geschetste opkoop en opdeling zich met het op 28 oktober 2020 door de raad aangenomen Facetbestemmingsplan Verkamering en woningsplitsing?
    3. Welke actie(s) gaat het college ondernemen n.a.v. deze signalen?
  3. 3

    Sinds dit schooljaar is de Daltonschool Confetti geopend op een nieuwe locatie. Meer dan 400 kinderen gaan hier naar de basisschool. De bouw is mede ingegeven door een groei van de Wijk Schuytgraaf die nu meer dan 13.000 mensen telt. De ontstane verkeerssituatie baart de bewoners en het CDA zorgen. Dit blijkt uit een onderzoek door de wijk over de verschillende verkeersknooppunten rond de school, sportfaciliteiten en andere veel gebruikte locaties door ouders en kinderen. In een week tijd werd de enquête, opgesteld door de verkeerswerkgroep Daltonschool Confetti, door meer dan 400 bewoners van Schuytgraaf ingevuld.
    Vragen:

    1. Herkent het college de beschreven onveilige situaties door de verkeerswerkgroep Daltonschool Confetti?
    2. Welke acties heeft zij in het verleden ondernomen om deze situatie te voorkomen?
    3. Welke concrete stappen gaat zij nemen om de kinderen te beschermen tegen deze onveilige situaties?
  4. 4

    Met ingang van 1 januari 2022 moeten alle rookruimtes zijn gesloten bij bedrijven, nadat in 2021 al de stap was gezet om alle rookruimtes in (semi-) openbare ruimtes te sluiten. Dit betekent dat rokers geen mogelijkheid hebben om binnen te roken en nu dus in de openbare ruimte moeten gaan roken. Een gemeente die wil dat opgroeien in een rookvrije openbare omgeving vanzelfsprekend is, moet wat ons betreft zelf het goede voorbeeld geven. Want goed voorbeeld, doet goed volgen. Om op te groeien in en te leven in een rookvrije omgeving moet dit zichtbaar zijn. Een goed moment voor een goed voornemen voor 2022: de gemeente geeft zelf zichtbaar het rookvrije voorbeeld. Op 13 januari 2021 nam de gemeenteraad hiervoor het amendement “Gemeente geeft goed rookvrij voorbeeld” (https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Arnhem/9f23d116-f047-4413-a374-6dc2328dcac3) aan om de gemeentelijke gebouwen (waaronder het Stadhuis en het Stadskantoor) en de nabije omgeving zichtbaar rookvrij te maken. In de raadsbrief van 9 februari 2021 gaf het college aan hier uitvoering aan te geven door: Waar mogelijk rookvrije zones in te richten bij de gemeentegebouwen. In samenspraak met de andere gebruikers van het Stadskantoor zal worden onderzocht of én hoe het stadskantoor kan worden ingericht als rookvrije zone.
    Op 24 november 2021 heeft de gemeenteraad ook de motie “Een gezonde leefomgeving is een rookvrije omgeving” aangenomen. (https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Arnhem/4a8205b8-6caf-4da4-a201-e0f36ba457c8) Het rookvrij maken van de openbare ruimte moet onderdeel worden van de Omgevingsvisie en daaruit voortkomende plannen en programma’s. De (nabije) omgeving van de gemeentelijke gebouwen (waaronder het Stadskantoor en het Stadhuis) kan hier een goed voorbeeld voor zijn.
    Omdat de (nabije) omgeving van het Stadskantoor en het Stadhuis nog niet zichtbaar rookvrij zijn, hebben de fracties van  D66, ChristenUnie en PvdA de volgende vragen:

    1. Het college heeft aangegeven dat waar mogelijk ze rookvrije zones gaat inrichten bij gemeentegebouwen. Wanneer wordt de (nabije) omgeving van alle gemeentegebouwen (zoals het Stadhuis) rookvrij gemaakt?
    2. Het college heeft aangegeven in samenspraak met de andere gebruikers van het Stadskantoor te onderzoeken of en hoe het Stadskantoor kan worden ingericht als rookvrije zone. Hoe gaat het college met de andere gebruikers het Stadskantoor inrichten als rookvrije zone, en wanneer gaat dit gebeuren?
    3. Een gezonde leefomgeving is een rookvrije omgeving. Volgens ons is een rookvrije omgeving een mooi goed voornemen. Welke plekken in de stad gaat het college dit jaar nog meer rookvrij maken?
  5. 5

    Het was alweer in december 2020 dat Arnhem Centraal aandacht vroeg voor de verlaten en uitzichtloze situatie waarin de Horeca starters zich bevonden. We maakten destijds de vergelijking met de ondernemer die tussen wal en schip hangt en al bijna in de Rijn valt.
    Inmiddels zijn we 14 maanden verder en in plaats van dat het beter is geworden is de groep die zich wanhopig aan diezelfde wal vastklampt alleen maar groter geworden. Het zijn inmiddels Horeca ondernemers, winkeliers, contactberoepers, kappers, zzp-ers met een praktijk aan huis en/of met partner met inkomen en ga zo helaas maar door. En niet alleen klampen deze ondernemers zich vast, de beslissers inzake het Covid beleid lijken er inmiddels de brandslang op te richten om de zaak nog erger te maken. Er zijn nog steeds ondernemers die niks of veel te weinig krijgen.
    Voor het grootwinkelbedrijf, internetbedrijven en alle niet getroffen sectoren lijkt het offer beperkt. Sterker nog: veel van deze bedrijven blijken mede door de maatregelen zelfs enorme winsten te maken. Langzaam lijkt de aandacht voor de getroffen ondernemers weg te ebben. Arnhem hoort naar onze mening solidair en hulpvaardig voor, achter en naast onze kleine ondernemers te staan.
    Hoewel nieuwe maatregelen op dit moment onduidelijk zijn, blijven de problemen en de urgentie voor de getroffen ondernemers er niet minder om. Arnhem Centraal vindt dat we als gemeente niet langer werkeloos kunnen toekijken. Zo zijn er elders inmiddels al crowdfunding initiatieven voor de groep ondernemers die nul of te weinig steun ontvangen.
    Daarom hebben we de volgende vragen aan het college:

    1. Is college het met Arnhem Centraal eens dat er sinds december 2020 eigenlijk geen enkele meetbare verbetering voor wat betreft het toekomstperspectief van de getroffen ondernemers is ontstaan en met name bij de groep die geheel buitengesloten is van elke steun? En sterker nog, dat de situatie alleen maar slechter lijkt te worden hoe langer de beperkende maatregelen duren?
    2. Is het college het met Arnhem Centraal eens dat er een enorme ongelijkheid lijkt te zijn waar het gaat om steun aan ondernemers en dat de getroffen ondernemers meer steun zouden moeten krijgen om te overleven in een situatie die niet door henzelf gecreëerd is en buiten het normale bedrijfsrisico valt?
    3. Hoe staat het college tegenover initiatieven om crowdfunding in te zetten om geld in te zamelen voor deze ondernemers en is het college bereid dit te ondersteunen (indien door organisatoren gewenst) en een eigen bijdrage te doen, zoals het verdubbelen van het binnengehaalde bedrag?
      https://www.socialevraagstukken.nl/de-overheid-kan-slim-aan-de-slag-met-crowdfunding/
  6. 6

    Op oudjaarsavond is er brand gesticht bij de Sint Nicolaaskerk in Presikhaaf, waar de Evangelische gemeente De Oase samenkomt. Helaas is het niet de eerste keer dat deze kerk slachtoffer wordt van vandalisme. Vorig jaar is er een bom tegen een kozijn gelegd waardoor er meerdere ruiten sneuvelden. Enkele maanden geleden was ook een andere kerk in onze stad al slachtoffer van vernielingen. Dergelijk vandalisme is niet slechts een vernieling van een gebouw, maar het raakt ook de mensen die in dat gebouw samenkomen om hun geloof te belijden.
    Daarom heeft de ChristenUnie de volgende vragen:

    1. Is het college op de hoogte van de brandstichting die aan het adres van de Sint Nicolaaskerk is gesticht?
    2. Is het college het met de ChristenUnie eens dat kerken/gebedshuizen een veilige plek moeten zijn waar mensen hun geloof vrij en vrij van angst kunnen belijden?
    3. Wat gaat het college doen om kerken/gebedshuizen beter te beschermen en te ondersteunen?