Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten college B&W

dinsdag 21 december 2021

12:00 - 12:30

Agendapunten

  1. 1

    Kernboodschap:
    5 maart 2018 heeft de gemeenteraad het Kaderstellend Masterplan Cobercokwartier (KMP) vastgesteld als uitgangspunt voor het nog op te stellen bestemmingsplan. In mei 2018 is het Stedenbouwkundig plan Cobercokwartier vastgesteld omdat het eerdere kaderstellende masterplan economisch niet meer haalbaar was door onder andere sterk gestegen bouwkosten.
    Het bestemmingsplan ‘Chw Cobercokwartier’ is een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. In dit plan, met een verbrede reikwijdte, zijn meer regels over de fysieke leefomgeving opgenomen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Het college vraagt de gemeenteraad het bestemmingsplan vast te stellen.

  2. 6

    Kernboodschap:
    Als onderdeel van de invoering van de Omgevingswet is één van de acties het nemen van een delegatiebesluit waarmee de gemeenteraad bepaalde wijzigingen aan het omgevingsplan kan delegeren aan het college. De gemeenteraad stelt nu bestemmingsplannen vast en stelt per ingang van de Omgevingswet ook wijzigingen van het omgevingsplan vast. Nieuw is dat de Omgevingswet de mogelijkheid biet om bepaalde wijzigingen te delegeren aan het college. Denk aan het vaststellen van huidige uitwerkings- en wijzigingsplannen of aan vergunningen waarvoor het besluit geen verklaring van geen bedenkingen van toepassing is.

  3. 7

    Kernboodschap:
    Als onderdeel van de invoering van de Omgevingswet stelt het college de gemeenteraad voor om de handreiking ‘Betrek de buurt bij uw bouwplan’ vast te stellen. Doel van deze handreiking is om mensen met bouwplannen te helpen hun participatie zo goed mogelijk te organiseren. De Omgevingswet biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om participatie te verplicht voor ‘grotere’ ontwikkelingen die niet passen in het omgevingsplan.

  4. 8

    Kernboodschap:
    Alle gemeenten met gebouwde of aangelegde rijksmonumenten zoals Arnhem moeten, als de Omgevingswet in werking treedt, beschikken over een onafhankelijke adviescommissie voor omgevingskwaliteit die minimaal adviseert over omgevingsvergunningsplichtige activiteiten voor rijksmonumenten.
    Als onderdeel van de invoering van de Omgevingswet heeft de gemeenteraad op 15 maart 2021 het Plan van aanpak omgevingsplan Arnhem vastgesteld. Eén van de acties uit het Plan van aanpak is het opstellen van een nieuwe verordening voor een adviescommissie Omgevingskwaliteit. Met het vaststellen van de Verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit Arnhem beschikt de gemeente over een verbrede adviescommissie voor omgevingskwaliteit tegen de tijd dat de Omgevingswet van kracht wordt.

  5. 9

    Kernboodschap:
    Als onderdeel van de invoering van de Omgevingswet is één van de acties het opstellen van een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie. Als overheid kan de gemeente rechtmatige besluiten nemen die inwoners, ondernemers of andere partijen financieel kunnen benadelen. In die gevallen kan er aanspraak op schadevergoeding bestaan. De huidige wet maakt onderscheid tussen planschade en nadeelcompensatie. Planschade is schade als gevolg van handelen in het ruimtelijk domein. Nadeelcompensatie is schade die ontstaat door andere handelingen van de overheid zoals een tijdelijke wegafsluiting waardoor bedrijven moeilijk bereikbaar zijn en daardoor schade ondervinden. In de verordening staan de procedures beschreven die gevolgd moeten worden bij aanvragen om schadevergoeding.

  6. 13

    Kernboodschap:
    De gemeente Arnhem heeft op 20 juli 2021 de ‘Subsidieregeling Duurzame Projecten’ vastgesteld. Met de regeling kunnen professionele partijen, met ervaring in Arnhem, een energie-aanbod ontwikkelen en aanbieden aan inwoners van Arnhem. Vanwege het succes van de regeling wordt voorgesteld om deze regeling ook in 2022 voort te zetten.

  7. 15

    Kernboodschap:
    Beeldende kunst en vormgeving kunnen een meerwaarde toevoegen aan de leefomgeving en een stimulans zijn voor de beleving en de waardering ervan. In cultuurbeleid STROOM is voorgenomen een kader te ontwikkelen voor kunst in de openbare ruimte. Het doel van het uitvoeringskader is het standaardiseren van processen met betrekking tot kunstopdrachten en het waarborgen van een kwalitatief hoogwaardige collectie beeldende kunst in de openbare ruimte van Arnhem.

  8. 16

    Kernboodschap:
    In de raadsbrief van 15 december 2020 is aangegeven dat in het kader van regie op externe onderzoeken, de raad elk kwartaal een overzicht ontvangt van de lopende externe onderzoeken. Het college informeert de gemeenteraad over de lopende externe onderzoeken van het vierde kwartaal 2021.

  9. 17

    Kernboodschap:
    Met het vaststellen van de Strategie Klimaatadaptatie Arnhem en het Bomenplan zijn ambities vastgesteld over het klimaatadaptiever maken van Arnhem. In het kader hiervan gaat de gemeente aan de slag met het vergroenen en de aanplant van nieuwe bomen aan de noordzijde van het Willemsplein en de aanplant van nieuwe bomen langs de Jansbuitensingel.

  10. 18

    Kernboodschap:
    Arnhem heeft zich in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) al in 2009 aangesloten bij het landelijke convenant Milieuzones Vrachtverkeer. Landelijk is afgesproken de regels van de diverse milieuzones in Nederland te harmoniseren. Voor 2022 betekent dit onder meer dat de regels voor vrachtwagens worden verscherp naar emissieklasse 6.

  11. 22

    Kernboodschap:
    In juni heeft de gemeenteraad de Regionale energietransitie 1.0 vastgesteld. De borging van deze afspraken is een belangrijke afspraak in het omgevingsbeleid zoals in de omgevingsvisie en/of omgevingsplan. Voor duurzame elektriciteitsprojecten van een bepaalde omvang is voor de borging een plan-MER (milieueffectrapportage) noodzakelijk. Een plan-MER is een proces met een rapport (MER) dat inzichtelijk maakt wat de effecten zijn van een plan op het milieu. Met het plan van aanpak krijgt de gemeente de milieueffecten van de Regionale energietransitie Arnhem-Nijmegen inzichtelijk.

  12. 23

    Kernboodschap:
    Gemeente Arnhem verkent de vraag of een gezamenlijke aanpak van de ontwikkeling van warmtenetten kan bijdragen aan de haalbaarheid en betaalbaarheid van duurzame warmtenetten. De warmtetransitie kan niet alleen gedragen worden door de markt. Een publieke partner is van belang.
    De verkenning is uitgevoerd aan de hand van een model, het Gelders warmte infrabedrijf GWIB. Het model GWIB heeft als basis dat de publieke partijen alleen een rol nemen in de warmte-infrastructuur (transport- en distributienetten). Daarmee beperkt de rol van het GWIB zich tot het samen met gemeenten ontwikkelen, realiseren en exploiteren van collectieve warmtenetten in de provincie Gelderland. De provincie heeft aangegeven het model kansrijk te vinden en stelt een kwartiermaker aan. Gemeente Arnhem ondersteunt het initiatief van de provincie om het GWIB model verder uit te werken.

  13. 24

    Kernboodschap:
    De werkwijze voor de Gelrepas wordt aangepast. Het persoonlijk tegoed van alle pashouders is met ingang van 1 januari 2022 niet langer meer inzetbaar voor sportkleding. Het totale tegoed op de Gelrepas voor alle pashouders is bedoeld en inzetbaar voor meedoen, ontwikkelen en bewegen. Ouders van) kinderen van 4 tot 18 jaar krijgen wel de gelegenheid om bij Stichting Leergeld een aanvraag te doen voor een tegemoetkoming (€100) voor kleding. Stichting leergeld beoordeelt de aanvraag en zet het extra tegoed geoormerkt op de Gelrepas. De Gelrepas dient vervolgens als participatiepas én kledingpas voor kinderen. Dit is een extra tegoed, bovenop het tegoed voor participatie. Dit tegoed is breed inzetbaar (kleding én sportkleding).

  14. 26

    Kernboodschap:
    Op 14, 15 en 16 maart kan er worden gestemd voor de gemeenteraadsverkiezingen. De voorbereiding en organisatie van de verkiezingen die voor elke Arnhemmer die wil stemmen toegankelijk moet zijn, is een omvangrijke klus. Momenteel worden verspreid over de stad de stemlokalen vastgelegd waarbij ook wordt onderzocht of de knelpunten om volledig zelfstandig te kunnen stemmen met tijdelijke maatregelen kunnen worden weggenomen. Het is de bedoeling dat in Arnhem op circa 70 plekken in de stad kan worden gestemd.

  15. 27

    Kernboodschap:
    De Islamitische unie is al jaren op zoek naar een geschikte locatie voor een islamitisch gemeenschapscentrum. De huidige vestiging, de Ayasofya moskee aan de Sonsbeeksingel, voldoet niet. Na het onderzoeken van verschillende locaties wilt de Islamitische Unie zich graag vestigen op Fluvium Zuid. Er wordt voor deze ontwikkeling een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Fluvium Zuid A’ voorziet in een juridisch planologisch kader voor de hiervoor genoemde ontwikkeling.

  16. 28

    Kernboodschap:
    De Stichting Peutercentra Arnhem verkeert in zwaar weer door terugloop van het aantal kinderen. Na een verkenning van verschillende scenario’s bleek overname van SPA door Skar het enige realistische, haalbare scenario. SPA heeft het college geïnformeerd over de voorgenomen overname per 1 april 2022, waarbij de periode tussen 1 januari tot 1 april 2022 wordt gebruikt om in samenwerking de nodige voorbereidingen te treffen. SPA heeft locaties in de meeste wijken van de stad, 23 locaties in totaal. Het college heeft erop aangedrongen dat dat kinderen (en hun ouders) niet de dupe mogen worden van de overname. De Skar-groep heeft laten weten dat op dit moment geen grote veranderingen plaatsvinden voor kinderen, ouders en medewerkers.

  17. 31

    Kernboodschap:
    In het uitwerkingsbesluit worden de gebieden vastgesteld waar betaald- en vergunning-houdersparkeren van kracht is en welke afspraken en werkwijzen daar gelden. De indeling en leesbaarheid van het uitwerkingsbesluit parkeren 2022 is sterk verbeterd. In de loop van de jaren was het Uitwerkingsbesluit door allerlei wijzigingen minder overzichtelijk en minder leesbaar geworden.

  18. 32

  19. 34

    Kernboodschap:
    De gemeente doet samen met Wageningen University vier jaar lang onderzoek naar de impact van zes Arnhemse sociale wijkondernemingen (SWO's) op de gezondheid van de inwoners en de leefbaarheid in de wijk. Tussentijdse resultaten zijn positief. Er is steeds meer waardering en erkenning voor wat de SWO’s doen. Zij worden soms ook gevraagd mee te denken over stadsbrede thema’s zoals de Arnhem Oost Aanpak en corona-activiteiten voor jongeren. De meeste SWO’s waren erg actief tijdens corona, wat hun waarde extra onderstreept. Er zijn steeds meer openingen voor structurele financiering. Een van de zorgen blijft de kwetsbaarheid: de enorme inzet van de initiatiefnemers zorgt voor succes maar roept ook de vraag op wat er gebeurt als de initiatiefnemer wegvalt.

  20. 35

  21. 36

    Kernboodschap:
    De Stichting Sociale Wijkteams Arnhem heeft besloten tot een doorontwikkeling van de huidige organisatie, omdat de organisatievorm uit 2015 niet meer passend is gezien de huidige ontwikkelingen. Zo komt er onder meer een directeur-bestuurder. Voor deze organisatiewijziging is een wijziging van de statuten noodzakelijk, die de goedkeuring behoeft van het college.

  22. 38

  23. 40

  24. 41

  25. 44.a

    Kernboodschap:
    De gemeente Arnhem heeft afspraken gemaakt met Scalabor voor de periode 2023 – 2026. Daarin is ook een financiële bijdrage van de gemeente aan Scalabor opgenomen. Scalabor verzorgt de werkplekken voor Arnhemse Sociale Werkvoorziening. Omdat de Sociale Werkvoorziening landelijk wordt afgebouwd is er geen nieuwe instroom van medewerkers, terwijl de begeleidingskosten voor de ouder wordende doelgroep oplopen. Dit financiële vraagstuk was voorzien en speelt bij alle gemeenten. Voor De SW-medewerkers zijn tevreden met hun werk bij - of via Scalabor, zo blijkt uit een tevredenheidsonderzoek. Arnhem wil haar 1002 SW-medewerkers graag zekerheid en een passende werkplek blijven bieden en heeft alle reden om te zorgen de SW’ers ook in de toekomst bij Scalabor kunnen blijven werken. De financiële bijdrage is voor 2023 voorlopig berekend op 1,4 miljoen euro. Gemeenten krijgen dit gedeeltelijk gecompenseerd van het rijk.

  26. 44.c

    Kernboodschap:
    In juni van dit jaar hebben we de raad toegezegd dat zij voor het einde van dit jaar worden geïnformeerd over het handhavingstraject Vakantiepark Arnhem. Dat gebeurt nu met deze brief. Op dit moment is het aantal permanente bewoners 75. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van 60 procent. Toen woonden er nog 179 bewoners permanent. Wij aan de bewoners laten weten dat we zo veel mogelijk willen voorkomen dat mensen als gevolg van het handhavingsbesluit op straat komen te staan. Daarom is het mogelijk de termijn waarop bewoners het vakantiepark hebben moeten verlaten te verlengen.