Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Rondvraag en Mededelingen

woensdag 24 juni 2026

18:45 - 19:30
Locatie

1 Raadzaal

Voorzitter
T. Aydemir
Toelichting

Tweemaal per maand kunnen raadsleden en fractievolgers mondelinge vragen stellen aan het college. Alle vragen worden meteen na indiening op deze pagina gepubliceerd. Er is ruimte voor maximaal 6 vragen. Indien er meer vragen worden ingediend, vindt er een selectie plaats op basis van actualiteit, maatschappelijke en politieke urgentie.
Het definitieve overzicht wordt de maandagmiddag voorafgaand aan de rondvraag hier gepubliceerd.
De vergadering is live te volgen en terug te kijken via iBabs en Company Webcast.


Voorafgaand aan de vergadering wordt ingesproken door:
Gerard Geurs over 'problemen jeugdzorg en sociaal domein’

Agendapunten

  1. 1

    Naar aanleiding van de evaluatie van het eerste proefjaar van de 22-uursopvang aan de Spoorwegstraat hebben de fracties van ChristenUnie en de SP vragen over het vervolg van deze voorziening. De evaluatie laat zien dat de opvang voor een kwetsbare doelgroep van betekenis is, terwijl tegelijkertijd duidelijk is dat er nog keuzes gemaakt moeten worden over de toekomst van de voorziening. Deze keuzes worden op korte termijn urgent, omdat de proef tijdens de komende winterperiode afloopt.
    Daarom stellen de fracties van ChristenUnie en de SP de volgende mondelinge vragen:

    1. Wanneer verwacht het college een besluit te nemen over het vervolg van de proef met de 22-uursopvang aan de Spoorwegstraat, en op welke wijze wordt de gemeenteraad daarbij betrokken?
    2. Welke criteria en resultaten uit de evaluatie en het actieonderzoek zijn voor het college doorslaggevend bij de afweging om de proef te beëindigen, te verlengen of permanent te maken?
    3. Hoe waarborgt het college continuïteit en perspectief voor de huidige gebruikers van de opvang zolang er nog geen definitief besluit over het vervolg is genomen?
  2. 2

    Elk kind verdient een gezonde en kansrijke start in het leven, ongeacht de wijk waarin het wordt geboren. Daarom maken de uitkomsten van het recente onderzoek van het Erasmus MC indruk. Hieruit blijkt dat in kwetsbare wijken vaker sprake is van babysterfte, vroeggeboorte en een lager geboortegewicht. De oorzaak ligt niet in de persoonlijke omstandigheden zoals etniciteit of leeftijd, maar in de omgevingsfactoren zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en woonomstandigheden zoals hittestress, schimmel en de luchtkwaliteit binnenshuis.


    Arnhem Centraal vindt het belangrijk dat ook in Arnhem oog is voor deze verschillen, zodat we waar nodig extra ondersteuning kunnen bieden aan (aanstaande) ouders en kinderen. Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college.


    1. Is het college bekend met het onderzoek waaruit blijkt dat kinderen in kwetsbare wijken vaker met gezondheidsachterstanden aan het leven beginnen, en zijn hierover ook Arnhemse gegevens beschikbaar en zo ja, welke?
    2. Herkent het college deze problematiek in Arnhem en in welke wijken spelen risicofactoren zoals armoede, slechte woonomstandigheden en gezondheidsachterstanden een rol?
    3. Welke inzet pleegt Arnhem momenteel om (aanstaande) ouders te ondersteunen en ieder kind een zo goed mogelijke start te geven?




    https://nos.nl/artikel/2617061-meer-problemen-rond-geboorten-in-kwetsbare-wijken

  3. 3

    Arnhem zet zich al jaren actief in tegen racisme en discriminatie, en dat verdient waardering. Veel mensen in deze stad werken hier dagelijks aan, en dat is belangrijk.
    Tegelijk moeten we scherp blijven. Inzichten ontwikkelen zich en beleid moet meebewegen. Het recente rapport van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, onder leiding van dr. Joyce Sylvester, laat zien dat racisme niet alleen zichtbaar is in incidenten, maar ook in systemen en dagelijkse interacties. Dat biedt waardevolle aanknopingspunten om ons beleid verder te versterken.
    Mijn vraag aan het college is daarom: op welke manier worden de aanbevelingen uit dit rapport benut in onze lokale aanpak?
    Want hoe goed we het ook doen, we zijn nooit “klaar”. Juist nu is het belangrijk om te blijven kiezen voor feiten, menselijkheid en effectief beleid. Zo bouwen we samen aan een Arnhem waarin iedereen meetelt.
    Daarom heeft de fractie van BurgerBelang Arnhem de volgende vragen aan het college:
    1.  Gebruik van het rapport: Is het college bereid om expliciet te maken of — en op welke wijze — de aanbevelingen uit het rapport van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme worden gebruikt in het huidige Arnhemse beleid? Zo nee, waarom niet?
    2.  Aanvulling op bestaand beleid: Ziet het college mogelijkheden om de inzichten en instrumenten uit het rapport toe te voegen aan de bestaande Arnhemse aanpak tegen racisme en discriminatie, bijvoorbeeld door structurele toepassing van de landelijke discriminatietoets?
    3.  Doorontwikkeling en borging: Is het college bereid om te onderzoeken of Arnhem een integraal, meetbaar beleidskader kan ontwikkelen waarin doelen, indicatoren en jaarlijkse rapportage over discriminatie en racisme worden geborgd, zodat de aanpak structureel en toetsbaar wordt?
    https://www.staatscommissietegendiscriminatieenracisme.nl/site/binaries/site-content/collections/documents/2026/06/08/eindrapport-discriminatie-doorbreken/eindrapport-discriminatie-doorbreken.pdf

  4. 4

    De SP Arnhem heeft met grote zorgen kennisgenomen van de berichten over de toekomst
    van de Ronde van Elden. Deze staat onder druk door wegwerkzaamheden die niet alleen
    hebben gezorgd voor afgelasting van de Ronde van Elden 2026, maar ook een probleem
    vormen voor toekomstige edities. De Ronde van Elden is al jarenlang een
    begrip in Arnhem en omstreken en een belangrijk onderdeel van de KNWU-kalender voor
    amateurwielrenners en onderdeel van verschillende regionale klassementen.


    Tegelijkertijd zien we dat amateurwielerwedstrijden in heel Nederland steeds meer onder
    druk staan. Diverse criteriums en lokale wielerrondes zijn de afgelopen jaren al verdwenen of
    kampen met onzekerheid over hun voortbestaan. Arnhem profileert zich al sportstad en
    heeft in die hoedanigheid ook de Ronde van Nederland “binnen gehaald”, maar wat de SP
    betreft is het onbestaanbaar dat een historische amateurwedstrijd als de Ronde van Elden
    tegelijkertijd dreigt te verdwijnen.


    Tegen deze achtergrond maakt de SP Arnhem zich zorgen over de toekomst van de Ronde
    van Elden en de vraag in hoeverre de gemeente bereid is mee te denken om dit waardevolle
    sportevenement voor Arnhem te behouden. 
    Daarom stellen wij als fractie van de SP de volgende vragen:


    1. Hoe is het mogelijk dat de gemeente Arnhem kiest voor werkzaamheden in juist deze periode, terwijl de organisatie van de Ronde van Elden reeds enkele maanden geleden een vergunningsaanvraag heeft ingediend om vervolgens een week voor aanvang van de werkzaamheden erachter te moeten komen dat de wedstrijd geen doorgang kan vinden in verband met deze werkzaamheden?
    2. Waarom heeft het college gekozen voor een type drempel dat niet voldoet aan de eisen van de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) waarmee de toekomst van de Ronde van Elden op het spel is komen te staan?
    3. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat het voortbestaan van de Ronde van Elden gegarandeerd wordt en wanneer mogen we hiervan de resultaten verwachten?

  5. 5

    De SP-fractie heeft eerder al zorgen geuit over het positieve advies dat de gemeente Arnhem heeft afgegeven voor de komst van het 24/7-fitnessconcept op de Geitenkamp, nota bene op de plek waar eerst een supermarktvoorziening zat die nu node wordt gemist. De mensen op de Geitenkamp willen betaalbaar boodschappen kunnen doen in hun eigen wijk, geen ongewenst, overbodig en onbetaalbaar fitnessconcept.
    Het college is van mening dat dit past in de wijk, maar vergeet daarbij dat mensen uit de wijk al kunnen sporten bij o.a. Valkenhuizen, bij Physique, bij Holy Fit, bij fysio Drukpunt en bij MFC de Wetering. Buurtbewoners geven zélf aan dat er totaal geen behoefte is aan nóg een fitnessconcept en zien dan ook met lede ogen aan dat hen niets is gevraagd, maar tegelijkertijd wel zien dat er parkeeronderzoeken worden uitgevoerd vanwege de mogelijke komst van een 24/7-fitnessconcept. Daar komt nog eens bovenop dat deze komst de vestiging van een basisvoorziening die wél gewenst is, zal blokkeren.
    Bewoners zijn dan ook met de SP een petitie gestart tégen de komst van dit 24/7-fitnessconcept waarin bewoners ook alternatieven aan kunnen dragen. In een week tijd hebben 261 wijkbewoners gereageerd en alternatieven aangedragen (zie bijlage).
    Naar aanleiding hiervan heeft de SP-fractie de volgende vragen:
    1.  Wat is de reactie van het college op deze petitie waaruit nadrukkelijk blijkt dat bewoners iets totaal anders willen dan dat het college voor zich ziet?
    2.  Is het college bereid om alsnog een aanvullend behoefteonderzoek in de wijk uit te voeren om de wensen en behoeften van de bewoners in kaart te brengen en daar haar advies over de komst van een 24/7-fitnessconcept te baseren?
    3.  Hoe gaat het college ervoor zorgen dat de komst van door de wijk gewilde basisvoorzieningen gerealiseerd wordt en wanneer mogen we hiervan de resultaten verwachten?

  6. 6

    Inleiding:
    De ChristenUnie en D66 maken zich zorgen over de aanhoudende stijging van soa-besmettingen in Gelderland. Het aantal Nederlanders met gonorroe is sinds 2015 bijna verdubbeld naar bijna 14.000, en ook in Gelderland stijgt het aantal besmettingen[1]. Experts wijzen op afnemend condoomgebruik en wijdverspreide online misinformatie als belangrijke oorzaken. De ChristenUnie en D66 vinden dat de overheid hier een duidelijke taak heeft in het beschermen van de publieke gezondheid — ook als het onderwerpen betreft die niet altijd makkelijk bespreekbaar zijn. Daarom stellen wij de volgende vragen:
    Vraag 1 – Preventiebeleid en voorlichting aan jongeren:
    Uit onderzoek van Rutgers blijkt dat het condoomgebruik onder jongeren sterk is gedaald: bij jongens zonder vaste relatie die nooit een condoom gebruiken steeg dit van 25% in 2012 naar 40% in 2023. Experts noemen het stopzetten van de Vrij Veilig Campagnes in 2011 als een mogelijke oorzaak. Is het college bereid om in overleg te treden met scholen en de GGD om te onderzoeken hoe lokaal gerichte voorlichting over seksuele gezondheid versterkt kan worden?
    Vraag 2 – Zorgcapaciteit GGD: 
    In 2024 voerde de GGD Gelderland-Zuid ruim 6.000 gesprekken over seksuele gezondheid, en ook in onze regio stijgt het aantal gonorroe- en syfilis-diagnoses gestaag. Landelijk daalt het aantal consulten bij de Centra Seksuele Gezondheid door onvoldoende capaciteit, terwijl het aantal infecties juist blijft stijgen — met als risico dat soa's niet op tijd worden gevonden en behandeld. Hoe beoordeelt het college de zorgcapaciteit van de GGD in onze regio, en welke concrete stappen worden er gezet om te garanderen dat iedereen die zorg zoekt daar ook daadwerkelijk toegang toe heeft?
    Vraag 3 – Chemseks en de verbinding met soa-verspreiding: 
    Verslavingszorginstelling IrisZorg opent een chemseks-poli vanwege de toename van verslaving aan chemseks en het verhoogde risico op soa-besmetting bij deelnemers[2][3]. Voorkomen beter is dan genezen. Welke rol ziet het college voor de gemeente om in te zetten op preventie richting deze groep, en hoe wordt de samenwerking tussen verslavingszorg en seksuele gezondheidszorg lokaal versterkt zodat mensen die toch in aanraking komen met soa's tijdig de weg naar zorg vinden?


    [1] Zorgen over toename gonorroe en syfilis: 'Mensen onderschatten hun soa' - Omroep Gelderland
    [2] Dagenlang ongeremde seks met harddrugs op, het kan je je leven kosten: toch doen steeds meer mensen het | Regio | De Gelderlander.nl
    [3] 'Seks ondenkbaar zonder drugs', IrisZorg trekt aan de bel over gayfeestjes met harddrugs - Omroep Gelderland

  7. 7

    Wij lazen dat het Rozetje in de bredeschool in de Laar per 10 juli 2026 wordt gesloten. Na het verdwijnen van de Bibliobus is dit weer een verschraling van de mogelijkheden om laagdrempelig gebruik te maken van de diensten van Rozet. Bovendien strookt dit niet met het landelijke beleid om vol in te zetten op taalonderwijs. Daarom stelt de fractie van de ChristenUnie de volgende vragen:
    1. Sinds wanneer is de wethouder op de hoogte van de sluiting van het Rozetje in de Laar?*
    2. Is de wethouder het met de ChristenUnie eens dat lezen een basisbehoefte is voor iedereen en belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en dat het daarom zo laagdrempelig mogelijk moet zijn om gebruik te maken van de diensten van Rozet en dat sluiting van het Rozetje in de laar niet strookt met het landelijk beleid om vol in te zetten op taalonderwijs?*
    3. Is de wethouder bereid om te kijken naar mogelijkheden en eventueel middelen om het rozetje in de Laar open te houden?


    * https://rozet.nl/nieuws/het-rozetje-in-de-brede-school-de-laar-sluit/
    *Zie: https://www.nu.nl/politiek/6399770/kabinet-zet-vol-in-op-taalonderwijs-na-tegenvallende-resultaten-op-scholen.html